Články


Historie značky Dacia v Evropě

2017-03-03 Přečteno: 595x

Dacia je značkou světového konsorcia Renault Group, jejímž účelem je umožnit nákup automobilů zákazníkům v  zemích s rozvíjející se ekonomikou. V článku je popsána historie vývoje značky a vozů v letech 1966 - 2006.

Automobilový závod Dacia, dříve UAP (Uzina de Autoturisme Pitesti) se nachází v městečku Mioveni, ve vzdálenosti 20 km od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukurešti. Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II. světové války sloužil areál pro výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 - 1968 se v závodu vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory. Dacia byla založena v roce 1966 v Mioveni.

První licenční smlouva se společností Renault byla podepsána v roce 1968 a týkala se výroby modelu Dacia 1100 (neboli Renault 8) v Rumunsku. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil Dacia 1110 vyrobený ve spolupráci s francouzskou firmou Renault. Po této první zkušenosti se společností Renault přišel rok 1969 a výroba osobního automobilu Dacia 1300 na základě licence Renault 12, v roce 1970 Dacia 1300 kombi. Začíná dlouhá historie spolupráce mezi společnostmi Dacia a Renault. Celkový počet vyrobených Dacií vycházejících z koncepce Renault 12 přesáhl 2 miliony vozů. Spolupráce s francouzskou firmou Renault měla 4 etapy:

1) montáž automobilu Dacia 1100 z originálních francouzských komponent, 2) částečná výroba komponent ve spolupráci s rumunskými firmami, 3) integrace výroby motorů, převodovek a náprav a 4) výroba karoserií.

Rumunsko se díky příznivému politickému vývoji postupně otevřelo investorům a mezinárodní spolupráci. Trh automobilů se transformoval se vstupem nových účastníků a vývojem dovozu automobilů ze západní Evropy, které odpovídají poptávce zákazníků orientujících se více a více na své mezinárodní okolí.

V období roku 1970 - 1995 byla škála výrobků rozšířena o další automobily Dacia. Státní podnik Dacia si zajišťoval svou budoucnost. Moderní automobilový podnik potřebuje kapitál a zkušenosti, aby mohl následovat zrychlený vývoj produktů. Podnik Dacia se potřebuje vyvíjet každý den, aby zlepšil kvalitu své produkce. To samozřejmě znamená, že Dacia a Renault opět pokračují ve spolupráci v procesu privatizace.

Renault získal majoritu 2. července 1999 když odkoupil od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile Dacia s.a., a vrátil se tak po 30 letech na pozici vlastníka.

V roce 1999 byla Dacia privatizována. Společnost Renault získala 51 % akcií a svůj podíl v následujících letech postupně zvyšovala. Od roku 2003 vlastní 99,3 % akcií Dacia. V roce 2000 byla uvedena na trh Dacia SuperNova s motorem a převodovkou Renault. Od roku 2002 byly motory Renault montovány také do modelů Dacia Pick Up. V roce 2003 byl uveden model Dacia Solenza.

Společnost Renault investovala do modernizace závodu 489 millionů eur. Výrobní zařízení továrny Dacia je dnes na úrovni nejlepších evropských standardů. Používané pracovní postupy jsou stejné jako v ostatních závodech Renault Group.

Dacia zůstává výhradním lídrem rumunského trhu všech nových značek automobilů s více než 60% účastí na trhu za první semestr 2000. Výrobce prodal více než 2 000 000 automobilů od roku 1968. Dacia vyváží každý rok přibližně 10 % své produkce.

V roce 2000 společnost Automobile Dacia uvedla na trh vůz Dacia SuperNova s francouzským motorem splňující normy EURO II a od roku 2002 již všechny motory v modelech SupeRNova (verze Confort, Rapsodie i Clima) splňují normy EURO III. Automobily Dacia se vyrábějí výhradně v Rumunsku. Více než 50 % ze součástí se vyrábí přímo v Mioveni. Dacia má dnes klíčovou roli v mezinárodní strategii Renault Group, patřící mezi prvních šest světových výrobců od podepsání smlouvy se značkou Nissan a koupě Samsung Motors.

V roce 2004 byl na trh uveden model Dacia Logan, který otevírá značce Dacia cestu na nové trhy jako součást Renault Group: využívá její know-how a jejích organizačních struktur jak v oblasti výroby, tak v oblasti obchodu. Distribuce vozidel a náhradních dílů bude ve většině zemí organizována na základě prodejní sítě Renault.

Značka Dacia má nyní všechny předpoklady k tomu, aby přesvědčila své zákazníky: nový produkt, vytvořený firmou Renault, moderní, spolehlivou a zavedenou prodejní organizaci s dostupnými poprodejními službami a náhradními díly v kvalitní a zavedené prodejní síti.

Historie závodu Dacia

Rok 1999 - Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia, s 51 % kapitálu 2000 - Renault zvyšuje svou účast na 81,4 % kapitálu. Uvedení na trh modelu Dacia SuperNova 2001 - Renault zvyšuje svou účast na 92,72 % kapitálu 2003 - Uvedení na trh modelu Dacia Solenza. 2004 - Uvedení na trh modelu Dacia Logan.

Starší modely Dacia

  • Dacia 1100 (1968–1971)
  • Dacia 1300 (1969–1983) / Dacia Denem (ve Velké Británii)
  • Dacia 1310 (1983–2004)
  • Dacia 1210 (1984–2004)
  • Dacia 1301 (1970–1974)
  • Dacia 1302 (1975–1983)
  • Dacia 1304 (1983–2006)
  • Dacia 1305 (1985–2006)
  • Dacia 1307 (1992–2006)
  • Dacia 1309 (1992–1997)
  • Dacia Sport 1310 coupe (1983–1992)
  • Dacia 1410
  • Dacia 2000
  • Dacia D6 (1974–1977)
  • Dacia Duster/ARO 10 (1985–2005)
  • Dacia 500 (Lăstun)
  • Dacia Gamma
  • Dacia 1320 hatchback (1988–1991)
  • Dacia Liberta hatchback (1990–1996)
  • Dacia Nova (1995–2000)
  • Dacia SuperNova (2000–2003)
  • Dacia Solenza (2003–2005)

3. 3. 2017 / Použité zdroje: autoweek.cz

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články