Články


Ideální vozidlo 4x4 pro městskou policii

2015-03-23 Přečteno: 3 385x

Jsme malá, sedmičlenná městská policie, která působí ve třech malých městech Luži, Proseči a Skutči na úpatí Českomoravské vysočiny a Žďárských vrchů v Pardubickém kraji. Operujeme na rozloze o 100km2 a sloužíme celkem 10 100 občanům. V našem krásném kraji máme značné množství rekreačních oblastí, chat a chalup.  Nejvyšším bodem našeho rajónu jsou Paseky s nadmořskou výškou 624m n.m. Kromě kontrol těchto rekreačních oblastí, převážně v zimě, kdy jsou chaty a chalupy opuštěné, občasném pátrání po ztraceném turistovi, seniorovi nebo dítěti, kontrol černých skládek,  ale i krádežích dřeva nebo zajištění závodů Cyklomaštale, tam všude nám pomáhá vozidlo s pohonem všech čtyř kol.   

Za historii existence Městské policie Skuteč jsme vlastnili tato vozidla: Škoda Felicia 1.3, Ford Mondeo kombi 1.8 16V, 2x Jeep Cherokke 4.0 automat, VW Transporter 2,5i, Lada Niva 1.7i, Škoda Octávia 1.6, Dacia Logan mcv 1.6 a nesmíme zapomenout na dva motocykly Jawa 350 typ 639 a 640 a v neposlední řadě moped Korado 50ccm. Toto je úplný výčet vozového parku Městské policie Skuteč za dobu její existence.

Při výběru nových vozidel dáváme přednost praktičnosti, spolehlivosti a nízkým provozním nákladům před komfortem. Zkrátka potřebujeme auto – „dělníka“, nikoli „leštěnku“ na machrování. Pomočení, pokálení a agresivní opilci Vám dost často interiér vozu okopávají, opasek s pistolí zase dává zabrat sedačkám a plastům okolo. Boty od bahna vyžadují snadné čištění a údržbu interiéru. Na vojně jsme říkali, že Praga V3S a UAZ jsou vojáků vzdorná auta. Po mých několikaletých zkušenostech mohu říci, že Dacia je strážníků vzdorné auto. Ale zpět k našemu testu.

Posledním novým, zakoupeným vozidlem byla Dacia Logan MCV 1.6 ccm, r.v.2011, upravená na provoz LPG, s tímto autem jsme maximálně spokojeni. Vozidlo má vysokou světlou výšku a odolný podvozek, zavazadlový prostor je obrovský a vejde se nám do něj veškeré naše vybavení (klec na psy, slaňovací souprava, záchranářský batoh, rezerva, odchytové prostředky, neprůstřelné vesty, svítilny, dopravní kužely apod.). Dlouhodobá spotřeba v převážně městském provozu je 10L LPG/100km. Vozidlo má najeto 100 000km bez vážnějších závad (výměna akumulátoru, páčka klaksonu,  výměna rozvodů a brzdových destiček v rámci pravidelné údržby a opotřebení), jinak naše „Dachna“ prakticky nestůně. Málo která vozidla dostávají tak zabrat jako právě vozidla městských policií, na kterých se střídá v našem případě sedm řidičů a tráví ve vozidle převážnou část své 12 hodinové pracovní doby. Náročný výkon služby a stav našich silnic tedy spolehlivost vozu prověří více než dobře. Naší „Dachně“ chybí k dokonalosti snad jen výkonnější motor, v Rusku se původní Logan mcv vyrábí pod názvem Lada Largus s dvoulitrovým benzínovým motorem. Škoda, že se toto vozidlo nedováží i do České republiky, neboť by bylo pro potřeby městských policií s tímto motorem prakticky ideální.

Jelikož máme roční nájezd kilometrů mezi 50-60 000km v dosti náročných podmínkách, životnost nového vozu plánujeme okolo šesti let. V našich podmínkách se v minulosti, zejména v zimě osvědčila vozidla s pohonem všech čtyř kol. Prodloužená Lada Niva si v terénu vedla velmi dobře, ale byla více v servise nežli na silnici.  Jeep Cherokke zase se svojí spotřebou mezi 20-25 L benzínu na 100km spásal i trávu kolem silnice. V terénu si ovšem na českých pneumatikách Vraník vedl bravůrně. Dražší ovšem byly  náhradní díly a celkový servis. Vzhledem ke stáří obou offroadu a vysokým nárokům na provoz jsme se museli těchto „tanků“ zbavit. Úkolem velitele je totiž  zajišťovat i co nejekonomičtější provoz této organizace, aby z veřejných prostředků neujídal více nežli je nutné.  

Nedávno jsme tak stáli před rozhodnutím, jaké SUV s pohonem 4x4 a cenou do 500 000Kč pro Městskou policii Skuteč pořídit. Tři dny jsem trávil pročítáním různých motoristických testů a diskuzí,  pozorováním (zejména ruských) videí na youtube, jak si které vozidlo vede. Jako první jsme  nevyhovujícím pro naše účely vyřadili vozidla Kia Sportage a Hyundai IX35, která mají blíže spíše  silničním vozidlům nežli offroadům, ve slovníku offroaďáků jsou to spíše takové „leštěnky“ maximálně na polní či lesní cestu, více od nich očekávat nelze. Mitsubishi ASX bylo malé a prodejce měl problém s instalací LPG. Lada Niva pouze třídveřová, malá, 40 let stará technologie a dosti poruchová. Do finále se tak dostala pouze Škoda Yeti a Dacia Duster. Musím uznat, že Škodovka se  svojí 129 000Kč slevou pro městskou policii a rozdílem pouhých 43 000Kč mezi dražší Škodou Yeti 2.0 TDI 4x4 a Dacii Duster 1.6 16V LPG 4x4 stála již za vážné zvážení.  Obě auta jsme tedy podrobili důslednějšímu osobnímu testu.

Jelikož já se svými 176 cm nemám problém se cítit pohodlně ani v 600 Fiátku, většina našich strážníků měří mezi 190-200cm, mají přes metrák a ve vozidle budou trávit cca 8 hodin denně po dobu šesti let. Rozhodl jsem se tedy dva naše největší obry použít k našemu testu. Chtěl jsem slyšet jejich názor, neboť já jsem pro značku Dacia tak trochu pozitivně předpojatý.

Vozidlo Škoda Yeti 2.0 TDI nám zapůjčil nejprve autoprodej Dryml Pardubice a následně Mercia Chrudim. Jetík nás zaujal kvalitou dílenského zpracování interiéru, pohodlností sedaček, zavazadlový prostor byl rovněž dostačující. Motor měl krásný a tichý chod a díky turbu výbornou akceleraci. Naši obři zasedli na přední místa a hned si všimli, že koleny dřou o palubní desku, po chvilce štelování sedaček se nakonec dokázali usadit  tak, že netrpěli. Šířka interiéru nebyla ideální a oba strážníci měli pocit, že se k sobě musí až příliš „tulit“. Velkým zklamáním byla ovšem jízda Yetim po polní cestě, jízda po nerovné panelce byla doslova utrpením a my měli strach o svoji zubní sklovinu. Yetík byl prostě taková tvrdá, uskákaná koza. V lehčím terénu si ovšem podle mého názoru vedl lépe nežli Hyundai IX 35 či Kia Sportage. Tam, kde Yetík v terénu končil, tam Duster teprve začínal, ale o tom až později.

Stále jsme byli přesvědčeni, že by to s Yetíkem zkusit šlo. Obrat o 180° nastal v okamžiku, kdy jsme sedli do Dustera. Dacii Duster 1.6 16V 77kw, 4x4 nám na tři dny laskavě zapůjčila firma Boháč s.r.o. Chrudim.

Oba obři měli všude spoustu místa, Duster i při jízdě po polňačce bez ubrání plynu krásně pohlcoval nerovnosti. Kufr s rovnou podlahou byl pro nakládání větších psů pro nás rovněž výhodou. Interiér nového Dustera svým vzhledem rozhodně neurazil a pro údržbu a mytí byl i praktičtější. Rozdíl 4 Kw mezi 2.0 TDI Yetiho a 1.6 16V Dustera byl vzhledem k takřka 300kg rozdílu váhy ve prospěch Dustera zanedbatelný. Akcelerace byla pochopitelně s turbem vyšší.  Právě turbo se ukázalo spíše jako slabý článek. Služební vozidlo městské policie jezdí značnou část svého pracovního cyklu tzv. hlídkovou rychlostí, tzn. na dvojku bez plynu. Naopak po tísňovém volání nemáte možnost studeného diesela nechat zahřát a šlapete mu na krk již za studena. Nemáte možnost nechat ani dotočit turbo a při vyběhnutí z vozidla ho natvrdo "uspíte". Tato skutečnost hraje významnou roli v životnosti dieselového turba. Napojení auta na PC diagnostiku ukazuje, že vozidla MP mají takřka jednou takový počet moto hodin na počet najetých kilometrů. Vysvětluji si to tím, že vozidlo stojí i dvě hodiny se zapnutým motorem (kvůli majáku) např. u dopravní nehody, nebo si v zimě strážníci motorem v kabině při „číhání“ přitápí.

Rozdíl byl rovněž v ceně garančních prohlídek a cen náhradních dílů, i zde zvítězil Duster. Všichni jsme se shodli, že je pro nás lepší Duster nežli Yeti, zbývalo ještě přesvědčit dva radní, kteří měli ke spolehlivosti vozů Dacia jakési předsudky.  Osvědčený Renaulťácký motor 1.6 16V, který se používal i v Meganu, Cliu a nevím v jakých typech Renaultů ještě, za svoji 17 letou životní dráhu žádnými výraznými poruchami netrpěl, naopak se velmi osvědčil. Nápravy používané v lehčím Dusteru se před tím osvědčily i v těžším Nissanu X-Trail. Nový Duster již má oboustranně pozinkované plechy karoserie a tak jsou  obavy z koroze do doby jeho plánované šesti leté životnosti rovněž ploché. Nejlepší přesvědčovací metodou je osobní zkušenost a tak jsem oba radní naložil do Dustera, preventivně jsem se jich zeptal jestli již večeřeli a následně je vyvezl na testovací kopec , slangově nazývaný "Smrťák". Procento stoupání tohoto kopce si nedokáži odhadnout, ale je značné.  Skutečné offroady s ním měli problémy, Niva ho vyjela na originál ruských pneumatikách s vypětím všech sil  pouze za sucha, Jeep Cherokké ho vyjel vždy pouze na terénních pneumatikách, na silničních pouze za sucha. Zkrátka nahoru jedete proti nebi a dolů se řidič musí držet volantu a spolujezdec palubní desky, aby nepadl nosem na čelní sklo. Přesto, že Duster je „jen“ SUV nikoli offroad vyjel tento kopec na silničních origo pneumatikách, ve třech lidech hladce jako máslem. Nedá se to popsat, to se musí zažít. Při jízdě močálem se mě radní zeptal zda-li to nemá raději objet, řekl jsem mu jen ať neubírá a lehký Duster promočenou loukou na silničních pneumatikách jen prosvištěl. Po 100km zkušební jízdy si zkrátka Duster získal každého. Jeden z „nevěřících“ radních po zkušební jízdě dokonce uvažuje o jeho koupi pro soukromé účely. Rozhovor se zaměstnancem  vápenky, který s Dusterem najezdil 200 000km v lomě bez závad naše přesvědčení o spolehlivost Dustera jen potvrdil.

Cena námi vybraného vozu Dacia Duster 1.6 16V 4x4, včetně LPG nepřesáhne 353 000Kč vč. DPH (bez policejních úprav).

Závěrem mohu s klidným svědomím konstatovat, že ani vozidla o 150 000Kč dražší na Dustera zkrátka nemají!

PhDr. Jiří Stuna, velitel MP Skuteč

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Foto galerie - Dacia Duster

Dacia Duster

Toto je článek o modelu Dacia Duster

Dacia Duster rezne

Dacia Duster rezne, u Britů si vysloužila přezdívku Ruster 

Hlavně v Indii vyrobené Dustery reznou, zejména mají-li bílou barvu. Dacia provádí opravy zdarma a přesunula výrobu do Rumunska.

Někteří britští majitelé Dacií Duster, levných, ale schopných a tudíž docela úspěšných offroadů rumunské značky, mají problém s korozí svých vozidel. Rez se objevuje na některých panelech karoserie, ale také n...

Dacia Duster Brave

Dacia Duster Brave: Extra Limited Edition

V dubnu 2014 se objeví další Duster Brave, vyznačující se neo-maskováním (celopolepem) inspirované snowsports: Limitovaná edice pro Itálii.K dispozici pouze bude vyrobeno v základě Duster laureát  1.5 dCi 110 koní 4x4.Plus Pack Look a je omezen na 100 kusů, z nichž 10 se bude prodávat přes internet.

Sto kupující bude brzy moci objednat Dacia Duster Bra...

Dacia Duster nejčastější závady

Dacia Duster je skvělé auto s ještě lepším poměrem cena/výkon. Obecně lze říci, že poruchovost vozu Dacia Duster je velmi nízká (s ohledem na jeho nízkou cenu), přesto je to pořád jen auto a nějaké závady se občas přeci jen objeví. Jejich četnost samozřejmě můžete značně ovlivnit tím, jak se k vozu budete chovat a starat se o něj. My si v tomto článku uvedeme nejčastější závady, které trápí vůz Da...

Dacia Duster po faceliftu

Model Duster je stále velkorysejší a za atraktivní ceny Dacia nabízí nové prvky výbavy: tempomat s omezovačem rychlosti, zadní parkovací asistent, impulzní ovládání oken nebo ukazatel vnější teploty. Funkce multimediálního systému MEDIA NAV (navigaci, telefon, rádio, média…) ovládáte jednoduše a zcela intuitivně na dotykovém 7palcovém displeji. Bluetooth® technologie vám umožní telefonovat, aniž p...

Dacia Duster, levná čtyřkolka

ArcticaLevný terénní automobil

Dacia opět šokuje na český trh přichází levný terénní automobil Dacia Duster. Základní cenovka 259.900,- Kč činí z Dacie Duster nejlevnější SUV na trhu jediné levnější auto je lada niva nebo fiat panda 4x4. V tomto případě se jedn&aacu...


Články