Články


Jak vybrat správný motorový olej

164 komentářů 2015-03-25 Přečteno: 4 863x

Motorový olej je technologicky velmi složitý výrobek, jehož vlastnosti jsou klasifikovány řadou technických parametrů. Pro výběr optimálního motorového oleje z hlediska konečného uživatele však stačí pouze dvě základní specifikace, a to jeho viskozita a výkonnostní kategorie.

JAK VYBRAT SPRÁVNÝ OLEJ 

Dnes se do motorů osobních automobilů používají syntetické, polosyntetické a minerální oleje. Syntetické motorové oleje jsou nízkoviskózní, tedy velmi řídké, čímž snižují spotřebu pohonných hmot, prodlužují životnost motoru a také prodlužují výměnné intervaly na 20 000 i více kilometrů. Neznamená to však, že nalitím syntetického oleje do motoru lze prodloužit výměnný interval navržen výrobcem. Polosyntetické oleje jsou hydrokrakované oleje s vyšší tepelnou stabilitou v porovnání s minerálními. Minerální oleje již většina výrobců nových automobilů nedoporučuje, protože jejich hlavní nevýhodou je vysoká viskozita, nižší tepelná odolnost a slabší mazací schopnosti.

Benzínový motor je k oleji šetrnější a nemá na něj až tak nároky jako naftový motor. Kromě specializovaných olejů pro benzínový nebo naftový motor se dnes používají oleje vhodné pro oba typy motorů. Například označení motorového oleje ACEA A3/B3/B4 znamená, že olej je vhodný pro benzinové i naftové motory, včetně turbomotorů a agregátů s přímým vstřikováním.

Zásady správného používání motorových olejů

  • Dodržovat interval výměny a typ oleje stanovený výrobcem motoru
  • Nepoužívat "zázračné" přísady na prodloužení životnosti a výměnného intervalu
  • Nemíchat oleje s různou viskozitou oleje

VISKOZITA MOTOROVÉHO OLEJE

Viskozita (neboli míra vnitřního tření) mazacího oleje není konstantní veličina, ale mění se v závislosti na vnějších podmínkách. Během činnosti motoru přichází ke změnám teploty a tlaku a je žádoucí, aby se viskozita oleje v těchto podmínkách měnila co nejméně. Závislost viskozity oleje na teplotě je vyjádřena tzv.. viskozitním indexem. Čím vyšší je hodnota, tím méně se mění při změnách teploty motoru a tím je olej kvalitnější. Viskozitní index se uvádí v katalozích výrobců automobilových mazív.Pre běžné označení viskozitních vlastností motorového oleje se používá výhradně klasifikace SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Tato norma používá pro klasifikaci olejů 6 zimních tříd (označených číslem a "W") a 5 letních tříd (označených číslem 30, 40, a jiné). Číslo je bezrozměrné a nevyjadřuje vztah k žádné fyzikální veličine.Pri výběru správného oleje pro daný motor jsou nejdůležitější dva základní parametry: viskozita oleje a výkonnostní třída. Viskozitu oleje a jeho použitelnost v závislosti na venkovní teplotě prostředí udává norma SAE (např.: SAE 15W 40). Viskozita a tedy i použitelnost oleje se mění v závislosti na teplotě.

ZIMNÍ TŘÍDY: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W

Zimní označení: garantuje startovatelnost motoru při nízkých teplotách. Obecně platí, že čím nižší je číslo zimní třídy, tím nižší může být teplota okolí při zachování tekutosti oleje dostatečné pro snadné zapínání motoru. Tak například oleje 0W umožňují bezproblémové startování motoru i při teplotách pod -50 ° C, oleje 5W při teplotách okolo - 40 ° C atd.. Toto ale platí pouze orientačně, tento údaj do značné míry závisí na typu a velikosti motoru.

LETNÍ TŘÍDY: 20, 30, 40, 50 a 60

Letní označení garantuje dostatečnou viskozitu oleje při vysokých letních teplotách. Obecně platí, že čím vyšší je číslo letní třídy, tím vyšší může být teplota okolí při zabezpečení dostatečného mazání motoru. Tak například v praxi se ukázalo, že v evropských klimatických podmínkách zcela postačují třídy 30 a 40, resp. 50, oleje třídy 60 mohou zapříčinit mírné snížení výkonu motoru.

Použití olejů při venkovní teplotě podle označení SAE:

  • SAE 30  (-5 °C do +40 °C)
  • SAE 40  (0 °C do +45 °C)
  • SAE 20W-50  (-15 °C do +50 °C)
  • SAE 15W-40  (-20 °C do +45 °C)
  • SAE 10W-40  (-25 °C do +35 °C)
  • SAE 5W-40  (-30 °C do +30 °C)
  • SAE 5W 30  (-30 °C do +25 °C)
  • SAE 0W-30  (-50 °C do +30 °C)

VÝKONNOSTNÍ KATEGORIE

Výkonnostní specifikace charakterizuje okamžité i dlouhodobé vlastnosti motorového oleje při různých formách provozního zatížení. Hodnoceny jsou vlastnosti jako např. ochrana proti otěru, oxidaci a korozi stěn válců a ložisek, ochrana proti tvorbě úsad při vysokých teplotách, oxidační stabilita, pěnění oleje, úspora paliva atd..

Pro označení výkonnostní kategorie motorových olejů se používají následující normy:

  • API specifikace (American Petroleum Institute, USA)
  • ACEA klasifikace (Associacion des Constructeurs Européenes d'Automobile, EU)
  • Normy výrobců automobilů (VW 505,00, Bmw LL-04)
  • CCMC (Comité des Constructeurs d'Automobile du Marché Commun, EU)
  • MIL-L specifikace (normy americké armády)
  • ILSAC specifikace

V současnosti mají pro určení výkonnosti oleje dominantní význam specifikace API, ACEA a předních výrobců automobilů. Klasifikace CCMC je zastaralá a již se nepoužívá. Specifikace MIL-L se uplatňují v kategorii užitkových vozidel.

JAKÝ OLEJ POUŽÍT A KDY OLEJ VYMĚNIT

Kdy a proč měnit olej v motoru a vliv kvality oleje

V obecném povědomí automobilistů je délka výměnného intervalu oleje většinou 15 000 km a více. Mnozí také nevědí, že při převažující provozu v městské aglomeraci je dobré výměnný interval zkrátit.

O kvalitě motorového oleje rozhoduje pouze výkonová specifikace a nic jiného. Ani krajina výrobce, ani viskozita oleje, ani syntetická nebo minerální ropa. A navíc - kvalita oleje nemá vliv na jeho výměnný interval. Ten určuje výrobce motoru a současně určí minimální přípustnou kvalitu motorového oleje. Vyšší výkonová specifikace neprodlouží výměnný interval oleje. Výměnný interval je dán konstrukcí motoru (např. kvalitou spalování paliva a ne kvalitou oleje).

Olej se kládá hlavně ze dvou složek: základový olej a aditiv

Kdo vyrábí základové oleje?

Základové oleje vyrábí většina velkých a známých společností ve vlastních rafinériích. Výroba kvalitních základových olejů v jedné velké rafinerii a jejich doprava po celém světě je zpravidla levnější než výroba stejného množství oleje v několika "lokálních" rafinériích. Proto také nelze říci, že motorové oleje prodávané v Evropě jsou vyráběny pouze ze základových olejů z evropských rafinerií.

Kdo vyrábí aditiva?

Výroba aditiv je soustředěna v podstatě do dvou velkých aditivárských firem, které vyrábějí kompletní aditiva pro motorové oleje a jiné maziva. Dále pak existují menší firmy, které vyrábějí pouze některé aditiva. Olejářské firmy žádné vlastní aditiva nevyrábí, nemají vlastní receptury. Všechny aditiva totiž nakupují od aditivárských firem. Současně s aditivum dostanou i návod na výrobu motorového oleje (např. smíchat 20% aditiva s 80% toho či onoho základového oleje nebo jejich směsi). Nutno podotknout, že žádný výrobce motorových olejů nezná přesné, ba ani přibližné složení aditivace. Samozřejmostí je, že aditivárská firma prodá stejnou nebo velmi podobnou (upravenou) formulaci aditiv několika olejářské společnostem.

Co z toho vyplývá?

Pokud tedy zobecnit a zjednodušíme uvedená fakta, dá se říci, že co motorový olej, to ve většině případů stejná aditivace, ale jiná ropa. U některých speciálních moderních olejů šla situace tak daleko, že jednotlivé firmy od sebe navzájem nakupují již hotové oleje. Tyto oleje jsou pak úplně stejné, ať už jde o jakoukoliv značku. Podobných případů bude zřejmě přibývat, protože požadavky na kvalitu motorových olejů se stále zpřísňují a vyrobit olej v požadované kvalitě bude stále obtížnější.

Mýtus minerálního, polysyntetické a syntetického oleje

Citace příkladů nesmyslů či mýtů z některých internetových diskusí:

"...15W/40 Je minerál, 10W/40 je polosyntetika a 5W/40 je plná syntetika ..."

"... Minerální oleje rychleji degenerují působením vzdušné vlhkosti a kyslíku ..."

"... V městském provozu se zkracuje výměnná lhůta o 1/3, pokud nepoužíváte plnou syntetiku ..."

Motorové oleje jsou dnes jen dobré. Jaký motorový olej používat a kdy olej vyměňovat / nebo lepší, pokud tedy nebereme v úvahu levné oleje pro staré motory. Každý olej má menší nebo větší podíl minerální složky, i když je na etiketě napsáno "syntetický" nebo "plně syntetický". Některý výrobce na etiketě uvede alespoň "vyrobeno syntetickou technologií" nebo "vyrobeno HT syntézou". Jiní výrobci stále trvají na názvu "plně syntetický olej". V praxi se ukázalo, že nejméně jeden olej SAE 5W-40 známého výrobce je označen jako "plně syntetický". A to přesto, že v něm není ani stopa po syntetickém oleji.

Fenomén syntetika - polosyntetika - minerál

Fenomén syntetických, polosyntetických a minerálních motorových olejů se projevuje iv tom, že tyto termíny jsou často určovány jako viskozitní vlastnosti, tak i jako kvalita olejů. Přitom to spolu vůbec nesouvisí! Z minerálních olejů lze namíchat olej v podstatě s jakoukoli viskozitou. Ta ale nic neříká o kvalitě oleje. Tzv. výkonové vlastnosti, tzn. kvalita olejů, jsou dány především použitými aditivy. To je rozhodující pro konečnou kvalitu motorového oleje. Samozřejmě, také záleží na kvalitě základového oleje.

Kvalita oleje je zřejmá především ze specifikací uvedených na etiketě obalu. Tak například oleje SAE 15W-40, 10W-40, 5W-40 a 0W-40. Každý z nich může mít výkonovou specifikaci ACEA A3/B3, případně i B4. Z toho je zřejmé, že výkon, kvalita a životnost může být naprosto stejná. Rozhodně tedy nemusí platit, že čím je údaj XW nižší, tím je vyšší kvalita a životnost oleje a olej vydrží v motori déle. Toto je opravdu naprostý nesmysl. Oleje SAE 0W-40 nebo 5W-40 mají lepší viskozitní vlastnosti, rychleji se v motoru dopravují na všechna mazaná místa. Ale kvalitou a životností jsou úplně stejné jako oleje SAE 10W-40 nebo 15W-40. Tzn.: Úspěšně prošly stejnými motorovými testy, kde všechny získávány vyhovující výsledky.

Rozdělování olejů na minerální, polosyntetické a syntetické je přežitek ze 70. a 80. let minulého století. Tehdy to mělo i svůj praktický význam. V dnešní době to však už nic neříká a tyto termíny by se neměly už vůbec používat. Vždyť i respektované instituce API, SAE a ACEA na začátku 90. let minulého století vyřadili tyto pojmy ze svého slovníku.

Doporučený motorový olej

Třeba zdůraznit, že výrobce motoru nedoporučuje určitou viskozitní třídu oleje (např. SAE 10W-40). Zde si musí volit každý "uživatel" sám podle toho, v jakých provozech auto potřebuje (městský provoz, krátké trasy, dlouhé trasy a po dálnici atd.)., Zda chce šetřit palivo (lehkoběžný olej), nebo podle toho, jakou má spotřebu oleje (viskóznější olej pro utěsnění pístu ve válci).

Výrobce nedoporučuje ani to, zda olej má být syntetický či polysyntetický nebo minerální. A už vůbec nelze doporučovat určitého výrobce oleje, to by měl obchodní soud okamžitě práci. Jiná otázka však je, s kým mají smlouvu autorizovaní prodejci automobilů nebo příslušné autoservisy.

Jediný předepsaný parametr motorového oleje je jeho výkonová specifikace. Součástí každé výkonové specifikace je i požadavek na minimální vysokoteplotní viskozitu (HTHS - High Tepmerature High Shear). To je jediný viskozitní parametr, který výrobce motoru doporučuje a který by měl být vždy dodržen.

U většiny značek automobilů je výkonnost oleje doporučována podle klasifikace ACEA, většinou pak A2/B2 a A3/B3, resp. i B4. Tyto specifikace dnes splňují téměř všechny běžné motorové oleje, pokud vyloučíme oleje pro starší motory (známý Mogul Super či M6 aj..). Někteří výrobci spoléhají na vlastní specifikaci, nejznámější je koncern VW. Oleje na našem trhu jsou však přizpůsobeny i tímto specifikacím a je opravdu z čeho vybírat. Otázkou však zůstává, zda je nutné vybírat. Mnozí mají svou oblíbenou značku oleje, ale nelze tvrdit, že ten či onen olej je kvalitnější nebo dokonce nejlepší. Vždyť všechny oleje se stejnou specifikací splnily úspěšně motorové testy. Jako ty testy splnily, s jakou rezervou, to ví pouze výrobce oleje, nikoliv už konkurenční firma a už vůbec ne běžný spotřebitel.

Pevnost mazacího filmu

Moment, kdy může dojít k porušení celistvosti filmu, je dán pevností mazacího filmu. Z běžně udávaných parametrů motorového oleje se lze nejlépe orientovat z údajů HTHS (High Temperature High Shear) viskozity. Čím je HTHS viskozita vyšší, tím je většinou vyšší i pevnost mazacího filmu.

Některé lehkoběžné oleje (většinou SAE 5W-30 a 0W-30) mají sníženou hodnotu HTHS viskozity, která je však stále naprosto dostatečná pro kvalitní mazání většiny moderních motorů. Na pevnost mazacího filmu působí i teplota v motoru. Zvýšení teploty způsobí snížení viskozity oleje a tím se zmenší i tloušťka mazacího filmu. Proto se v tepelně namáhaných soutěžních motorech používají oleje např. SAE 10W-50 nebo 10W-60, aby se i při vyšších teplotách zabezpečila dostatečně silná vrstva oleje mezi třecími plochami. Pro běžné motory je však použití těchto olejů zbytečné a může být pro motoristu i nevýhodné z důvodu vyšší spotřeby paliva.

Vztah mezi HTHS viskozitou a použitelností oleje je možné doložit i na příkladu nových benzinových turbomotorů koncernu VW, které musí být mazány longlife olejem VW 503.01. Tento olej má vyšší HTHS viskozitu (nad 3,5 MPa • s) jako běžnější longlife oleje VW 503.00/506.00/506.01 (2,9-3,5 MPa • s) pro ostatní motory, i když oba oleje mohou být ve stejné viskozitní třídě SAE 0W-30.

 Specifikace olejů ACEA, API a výrobců automobilů

SPECIFIKACE - KLASIFIKACE ACEA

Sdružení CCMC bylo od roku 1991 nahrazeno Asociací evropských konstruktérů vozidel - ACEA, která koncem roku 1995 vydala vlastní výkonnostní klasifikaci motorových olejů, která se aktualizuje každé 2 - 3 roky.

Výkonnostní třídy ACEA

Asociace evropských konstruktérů vozidel ACEA vydala v roce 1995 vlastní výkonové klasifikace olejů rozděleny pro benzinové a naftové motory do dvou základních skupin A (benzínové motory) a B (naftové motory). Čím je číslo vedle písmene výše (1-5), tím je olej kvalitnější. Například z označení oleje SAE 15W40 A3 je zřejmé, že je to olej pro moderní benzinové motory vhodný do prostředí s vnějšími teplotami od -20 do + 45 stupňů celsia.

V současnosti ACEA dělí oleje na tyto kategorie

A / B - motorové oleje pro benzínové a naftové motory osobních a lehkých dodávkových vozidel

C - motorové oleje pro benzínové a naftové motory, oleje kompatibilní s katalyzátory

E - oleje pro dieselové motory těžkých nákladních automobilů

Oleje pro benzinové a dieselové motory osobních automobilů

A1 / B1 - motorové oleje snadno běžné určené pro benzinové a naftové motory osobních automobilů a lehké dodávkové automobily. Tyto oleje nemusí být vhodné pro všechny typy motorů

A3 / B3 - motorové oleje pro vysokovýkonné motory, pro prodloužené výměnné intervaly

A3 / B4 - motorové oleje pro vysokovýkonné motory s přímým vstřikováním

A5 / B5 - motorové nízko viskózní oleje pro prodloužené výměnné intervaly. Tyto oleje nemusí být vhodné pro všechny typy motorů.

Oleje pro automobily se systémem dodatkové zpracování výfukových plynů

C1 - motorové oleje pro vozidla s DBF a TWC. Vhodné pro vysokovýkonné benzínové a naftové motory osobních a lehkých dodávkových vozidel. Low SARS oleje s HTHS viskozitou vyšší než 2.9 mPa.s. Umožňují prodloužit životnost DBF a TWC, přinášejí úsporu paliva. Tyto oleje nemusí být vhodné pro všechny typy automobilů.

C2 - motorové oleje pro vozidla s DBF a TWC. Vhodné pro vysokovýkonné benzínové a naftové motory osobních a lehkých dodávkových vozidel. Oleje přinášejí úsporu paliva. Tyto oleje nemusí být vhodné pro všechny typy automobilů.

C3 - motorové oleje pro vozidla s DBF a TWC. Vhodné pro vysokovýkonné benzínové a naftové motory osobních a lehkých dodávkových vozidel. Umožňují prodloužit životnost DBF a TWC. Tyto oleje nemusí být vhodné pro všechny typy automobilů.

C4 - motorové oleje pro vozidla s DBF a TWC. Vhodné pro vysokovýkonné benzínové a naftové motory osobních a lehkých dodávkových vozidel. Low SARS oleje s HTHS viskozitou vyšší než 3.5 mPa.s. Umožňují prodloužit životnost DBF a TWC, přinášejí úsporu paliva. Tyto oleje nemusí být vhodné pro všechny typy automobilů.

Oleje pro těžká nákladní automobily

E2-96 (5.vydanie) - oleje pro všeobecné použití pro nepřeplňované a přeplňované dieselové motory těžkých nákladních vozidel se standardními výměnnými intervaly.

E4-07 - oleje pro vysoce zatížené vznětové motory splňující emisní předpisy Euro I až IV, pracující za ztížených podmínek. Významné prodloužení výměnných intervalů. Oleje jsou vhodné pro motory bez BDF a také pro motory s EGR a motory vybavené systémem SCR Nox.

E6-04 (2.vydání) - oleje pro vysoce zatížené vznětové motory splňující emisní předpisy Euro I až IV, pracující za ztížených podmínek. Významné prodloužení výměnných intervalů. Oleje jsou vhodné pro motory vybavené systémem EGR, DPF, nebo i bez DPF a pro motory se systémem SCR NOx. Jsou zvlášť doporučené pro motory s DPF a jsou konstruovány pro paliva s nízkým obsahem síry (max. 50ppm).

E7-04 (2.vydání)-oleje pro vysoce zatížené vznětové motory splňující emisní předpisy Euro I až IV, pracující za ztížených podmínek. Vhodné pro výměnných intervalů. Oleje jsou vhodné pro motory bez DPF a jiné motory se systémem EGR a SCR Nox.

SPECIFIKACE - KLASIFIKACE  API

Tato norma dělí motorové oleje podle typu motoru na benzinové / zážehové / označené písmenem S - Service a naftové / vznětové / označené písmenem C - Commercial. Výkonový stupeň je vyjádřen pro daný typ motoru dalším písmenem jako je např. A, tedy SA nebo CA. čím je druhé písmeno dále v abecedě, tím je olej kvalitnější. Při označeních platí, že pokud je první písmeno S, olej je především pro benzínové motory, pokud je uvedeno C, olej je pro naftové motory.

V současnosti API rozděluje oleje na tyto kategorie

SL / CF - motorové oleje prioritně pro benzínové motory, použitelný i pro naftové motory

CE / SG - motorové oleje prioritně pro naftové motory, použitelný i pro benzínové motory

Klasifikace API odráží vývoj automobilových olejů na americkém kontinentu, proto u vyšších tříd plně nevyhovuje podmínkám pro evropské motory (americké a evropské motory jsou konstrukčně, objemově a výkonově odlišné, což se mimo jiné projevuje iv odlišných nárocích na obsah přísad tvořících při spalování popel).

Dnes používané výkonnostní třídy API   API pro benzínové motory

SE (od r.. 1972) - oleje pro mimořádně velké namáhání, splňující požadavky výrobců motorů vyrobených od roku 1971 do roku 1979

SF (od r.. 1980) - oleje pro mimořádně velké zatížení motorů vyrobených mezi lety 1980 až 1989, oproti SE vylepšené proti otěrové vlastnosti, oxidační stabilita a ochrana proti tvorbě úsad

SG (od r.. 1989) - oleje pro motory vyrobené po roce 1989, splňující nejpřísnější požadavky na minimalizaci opotřebení a snížení tvorby kalů SH (od r.. 1993) - vlastnosti jako SG, testováno podle nejnáročnějšího zkušebního protokolu CMA (CMA = Chemical Manufacturers Association)

SJ (od r.. 1997) - oleje pro zážehové motory vyznačující se dosud nejvyšší kvalitou, zohledňují nejpřísnější emisní limity a nároky na úsporu paliva SL (od r.. 2001) - použitelné ve všech vozidlech vybavených americkými benzínovými motory

SM (od r.. 2004) - Stabilní oleje pro současné motory s vynikající odolností proti oxidaci a ochrannou proti tvorbě úsad a opotřebení. Některé oleje (nízkoviskózní) umožňují úsporu paliva, mají snížený obsah fosforu a síry a prodlužují životnost DPF.

API pro dieselové motory nákladních automobilů

Tato specifikace pro dieselové motory nezahrnuje zkoušky pro dieselové motory osobních automobilů a proto API C nemůže být považováno za oleje vhodné pro evropské osobní automobily. Pouze oleje kategorie ACEA "B" jsou vhodné pro tento druh automobilů.  

F (od r.. 1994) - oleje pro motory s nepřímým vstřikováním, a jiné motory, včetně těch které spalují palivo s obsahem síry nad 0,5%. Vhodné pro motory strojů mimo dopravu

CF-2 - oleje pro dvoudobé motory vyžadující účinnou kontrolu otěru a tvorby úsad

CF-4 - oleje pro čtyřtaktní motory těžkých nákladních vozů pracujících s nejvyšším stupněm přeplňování v nejnáročnějších podmínkách, zejména pro těžké tahače v dálničním provozu (pro modely od r.. 1990)

CG-4 (od r.. 1994) - oleje pro čtyřtaktní vysoce otáčkové motory aut pracující v nejnáročnějších silničních i terénních podmínkách

CH-4 (od r.. 1998) - oleje pro čtyřtaktní motory pracující při ztížených podmínkách a spalující palivo s obsahem síry nižším než 0,5%

CI-4 (od r.. 2002) - jako CH-4, pro motory splňující emisní limity roku 2004, vhodné pro motory s recirkulací výfukových plynů (EGR)

CJ-4 (od r.. 2006) - vynikající ochrana proti opotřebení a zahuštění sazemi a vynikající čistota pístu. Pro motory spalující paliva pod 0,05% síry a vyhovující emisním limitům z r.2007 při použití filtru pevných částic (DPF)

FIREMNÍ NORMY VÝROBCŮ AUTOMOBILŮ A MOTORŮ

Mnozí výrobci automobilů a motorů požadují od motorových olejů splnění dodatečných požadavků, které nejsou zahrnuty v metodice testů API nebo ACEA (zahrnuta je např.. Kompatibilita s těsnícími materiály a pod.). V kategorii osobních automobilů se nejčastěji uvádějí normy VW / AUDI, BMW a PORSCHE, v kategorii užitkových vozidel zase normy MERCEDES BENZ (MB), MAN a VOLVO. 

Předpisy vybraných výrobců osobních automobilů

Specifikace výrobce automobilů Volkswagen Group

VW 500.00 - motorový olej šetřící palivo, pro benzínové motory vyrobené před r.2000

VW 501.01 - motorový olej pro benzinové motory vyrobené před r.2000

VW 502.00 - motorový olej pro nepřeplňované benzínové motory

VW 503.00 - motorový olej šetřící palivo s dlouhými intervaly výměny - 30 000 km - pro benzínové motory, Viskozitní třída SAE 0W-30

VW 503.01 - motorový olej pro prodloužený výměnný interval. Olej vhodný pro přeplňované motory Audi TT 1.8 Turbo a S3 1.8 Turbo

VW 504.00 - motorový olej s variabilním výměnným intervalem pro přeplňované i nepřeplňované benzínové motory, vybavené třícestným katalyzátorem

VW 505.00 - motorový olej pro přeplňované dieselové motory VW TDI starších konstrukcí

VW 505.01 - motorový olej pro přeplňované i nepřeplňované dieselové motory osobních automobilů včetně motorů Pumpe Düse

VW 506.00 - motorový olej pro prodloužený výměnný interval - V6 TDI: 30 000 km, čtyřválcový TDI: 50 000km - palivo šetřící motorový olej, SAE 0W-30 motorový olej pro novou generaci dieselových motorů

VW 506.01 - motorový olej pro prodloužený výměnný interval pro motory VW PD TDI. Splňuje požadavky specifikací VW 503.00 a 503.01

VW 507.00 - motorový olej pro variabilní výměnný interval (až do 50 000 km) vhodný pro motory VW PD TDI a dieselové motory vybavené systémem common-rail

Specifikace výrobce automobilů Mercedes Benz

MB 229.1 - motorový olej určený pro vysokovýkonné motory v normálním i zhoršené provozu v běžném režimu výměny

MB 229.3 - motorový olej s vysokou oxidační stabilitou určenou pro vysokovýkonné motory v normálním i zhoršené provozu. U vznětových motorů určen pro systémy s přímým vstřikováním paliva. Umožňují prodlouženou servisní dobu a úsporu paliva.

MB 229.31 - motorový olej vysoké výkonnosti kompatibilní s částicovými filtry (DPF). Prodlužuje životnost DPF a trojcestných katalyzátorů. Oleje mají středně nízký obsah fosforum síry a kovů.

MB 229.5 - motorový olej s výkonností převyšující A3/B4. Umožňují prodloužení výměnných intervalů a úsporu paliva.

MB 229.51 - motorový olej s výkonností převyšující C3 m kompatibilní s částicovým filtrem DPF. Prodlužuje životnost DPF a trojcestných katalyzátorů. Oleje mají středně nízký obsah fosforu, síry a kovů.

Specifikace výrobce automobilů BMW

BMW Longlife-Oil - motorové oleje s dlouhým výměnným intervalem pro všechny motory BMV vyráběny v současné době

Předpisy vybraných výrobců nákladních automobilů

Specifikace výrobce automobilů Mercedes Benz

MB 228.5 - stabilní olej pro globální použití, zajišťuje vynikající čistotu pístu a ochranu proti opotřebení. Vhodné pro motory splňující emisní limity Euro I až Euro IV a pracující v zhoršené provozu av režimu prodloužených servisních intervalech. Vhodné pro motory s redukčním systémem NOx (SCR).

MB 228.51 - stabilní olej zajišťující vynikající čistotu pístu, ochranu proti opotřebení nad rámec požadavku E6. Vhodný pro motory splňující nejnovější emisní limity Euro a pracující v zhoršené provozu av režimu prodloužených servisních intervalů, motory používající částicové filtry (PDF) a spalující palivo do 50 ppm síry. Opleje mají středně nízký obsah fosforu, síry a kovů.

Specifikace výrobce automobilů Man

MAN M 3275 - stabilní olej pro vysokovýkonné motory pracující v zhoršené provozu, umožňující prodloužení servisních intervalech.

MAN M 3277 - stabilní olej zajišťující vynikající čistotu

MAN M 3477 - stabilní olej zajišťující vynikající ochranu proti opotřebení pracující v zhoršené provozu av režimu prodloužených servisních intervalů. Vhodné pro motory s recirkulací výfukových plynů EGR vybavených částicovými filtry (DPF). Oleje mají středně nízký obsah fosforu, síry a kovů.

Specifikace výrobce automobilů Volvo

VDS - motorový olej pro nepřeplňované a přeplňované velkoobjemové vznětové motory av normální i zhoršené provozu.

VDS 2 - motorový olej pro velkoobjemové vznětové motory v normálním i zhoršené provozu v režimu prodloužených servisních intervalech. Vhodné pro motory splňující limity Euro I až Euro IV

VDS 3 - motorový olej zajišťující vynikající čistotu pístů, ochranu proti opotřebení a zahuštění sazemi. Vhodné pro motory splňující emisní limity Euro I až IV pracující v zhoršené provozu av režimu prodloužených servisních intervalů. Vhodné pro motory s redukčním systémem Nox.

Specifikace výrobce automobilů Scania

 LDF - motorový olej pro dlouhý výměnný interval pro motory Euro I, II, III  


 

Hledejte spolehlivě přes mazací plány výrobců

Správný olej pro Vaše auto či motorku je možné spolehlivě zjistit jen u výrobců, v tzv. mazacích plánech. Vyberte si výrobce/značku olejů a najděte vhodný olej pro Vaše potřeby.

Přehled mazacích plánů

logo-valvoline

Mazací plán Valvoline

Stačí z nabídky vybrat značku, model a typ Vašeho vozu a zvolit počet najetých kilometrů. Následně budou vypsány oleje vhodné právě pro Vaše auto. Navigace je v anglickém jazyce.

logo CastrolMazací plán Castrol - Zobrazí se Vám přehledná stránka, kde si snadno, podle typu vozidla, dohledáte potřebný olej. Na stránkách Castrolu bohužel nenajdete mazací plán pro motorky.

logo Total

Mazací plán Total

V navigaci se nejdříve volí druh vozu, následně značka, model a typ vozu. Po zvolení potřebných údajů se zobrazí oleje vhodné přímo pro Vaše potřeby. Navigace je v anglickém jazyce, ale velice přehledná. Mazací plán je přehledný i pro MOTORKY.

logo Elf

Mazací plán Elf - v navigaci se nejdříve volí druh vozu, následně značka, model a typ vozu. Po zvolení potřebných údajů se zobrazí oleje vhodné přímo pro Vaše potřeby. Mazací plán je přehledný i pro MOTORKY.

logo MobilMazací plán Mobil - ne moc přehledná stránka v německém jazyce, ale i tak se doklikáte potřebných výsledků. První vyplňovací pole zhora můžete ignorovat. Vyberte až ze seznamu značku ("Wahlen Sie eine Marke") a následně model Vašeho vozu.

logo Millers Oils

Mazací plán Millers Oils

Nejdříve se volí druh vozu, poté značka, model a typ vozu. Následně se zobrazí výsledky s vhodnými oleji pro Vaše potřeby.

Mazací plán Shell

Nejdříve se volí druh vozu, poté značka, model a typ vozu. Následně se zobrazí výsledky s vhodnými oleji pro Vaše potřeby.


Značka oleje

Značka oleje není určující v tom, co do Vašeho vozu či motorky můžete nalít. Určující jsou specifikace a normy uváděné na olejích. Výrobci vozidel či motorek často (z obchodních důvodů) doporučují konkrétní značku olejů, kterou byste měli používat.

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Motor, provozní náplně 21 michaill Venca80
3 měsíců, 29 dnů
Motor, provozní náplně
Porovnanie olejov 19 segi honzazeman
8 měsíců, 13 dnů
Porovnanie olejov
5W40 syntetika LIDL W5 za 100Kč / 1l 46 petru petru
11 měsíců, 2 dnů
5W40 syntetika LIDL W5 za 100Kč / 1l
Motorový olej pro Duster 1,6 16V 16 jcduster Pepa72
1 let, 1 měsíců
Motorový olej pro Duster 1,6 16V
Výměna oleje Lodgy 51 Milda janstrnad
2 let, 5 měsíců
Výměna oleje Lodgy
Oleje pro Duster dci 4 kubax jonathane
2 let, 6 měsíců
Oleje pro Duster dci
Kapková zkouška oleje 6 petru fialka
3 let, 7 měsíců
Kapková zkouška oleje
Mazání motoru 3 petru petru
4 let, 1 měsíců
Mazání motoru


Články