Fórum - Téma


Diagnostika automobilů


Fórum Technický koutek Diagnostika automobilů



1  2  3  4  5

2013-12-22 21:54:12

Co je to autodiagnostika?

V současné době jsou automobily stále více a vybavovány elektronickými řídícími jednotkami, které mají na starosti nejen řízení motoru, ale i celou řadu dalších funkcí. Elektronika nejen rozšířila schopnosti a funkce automobilů, ale umožňuje také lépe určit případnou závadu. Většina řídících jednotek v automobilech je proto dnes vybavena pamětí závad, do které se ukládají informace o zjištěných závadách. Je tak možné poměrně snadno vyhodnotit i závady, které se objevují jen sporadicky a jinak by se velmi obtížně určovaly. Pokud se jedná o závažnější závadu, rozsvítí se zpravidla na palubní desce žlutá kontrolka motoru, tzv. "MIL", která nezhasne dokud chyba není z paměti závad odstraněna.

Pomocí diagnostického konektoru ve vozidle je potom možné se k jednotlivým řídícím jednotkám v autě připojit buď pomocí počítače s příslušným programem nebo pomocí speciálního diagnostického přístroje. S tímto vybavením je možné přečíst informace o případných závadách, provádět různá nastavení nebo číst některé další hodnoty, údaje z jednotlivých čidel a to i za provozu vozidla.

Standardy v diagnostice, OBD, OBD2 (OBD II, EOBD)

Vzhledem k tomu, že výrobců automobilů je mnoho, nebyl zpočátku žádný standard, který by umožňoval aby jedním diagnostickým přístrojem bylo možno diagnostikovat vozidla různých značek. Každý výrobce si zkrátka vymyslel vlastní standard. Pro takovou diagnostickou funkci nesplňující žádný mezinárodní standard se někdy - ne zcela přesně - používá souhrné označení OBD nebo OBD I.

V devadesátých letech však došlo k dohodě a byl schválen standard nazývaný OBD II (On board diagnostics II).

Jeho hlavním smyslem bylo zavést jednotný systém pro automobilovou diagnostiku, které jednak zaručí, že elektronika vozidla sama zjistí případnou závadu a v naléhavých případech upozorní řidiče rozsvícením žluté kontrolky MIL (Malfunction Indicator Light), nebo též "Check Engine" či "Motor do dílny" a současně umožní standardizovanou komunikaci pomocí servisního přístroje pro efektivnější nalezení a odstranění závady v servisu.

V Evropě byl následně evropskou směrnicí 98/69/EC původně americký standard OBDII převzat pod označením EOBD (European onboard diagnostics). Americké automobily splňují standard OBDII povinně od roku 1996, evropská benzínová auta nejpozději od konce roku 2000, zatímco naftová povinně až od roku 2003. Většina výrobců však standard OBD II resp. EOBD zavedla ve svých vozech již o něco dříve. Stejně tak asijské automobilky, které se z praktických důvodů ke standardu přiklonily také, někdy se lze setkat s označením japonské varianty JOBD.

Automobily splňující normu OBDII jsou vybaveny standardizovaným konektorem SAE-J1962, který je umístěn ve vozidle v dosahu řidiče (zpravidla na spodní straně palubní desky či na středovém panelu).

Diagnostický konektor OBD II

Zapojení:

2 J1850 PWM Bus + nebo J1850 VPW Bus

4 kostra vozidla

5 komunikační kostra

6 CAN-Bus High (J2284)

7 komunikační linka K-line (ISO 9141-2)

10 J1850 PWM Bus -

14 CAN-Bus Low (J2284)

15 inicializační linka L-line nebo 2. K-line (ISO 9141-2)

16 palubní napětí +12V

Ale POZOR! Konektor na obrázku je někdy používán i ve starších vozech, které nejsou se standardem OBD II kompatibilní. To, že ve svém vozidle naleznete stejný konektor, tedy ještě nemusí znamenat, že vaše auto je OBD II kompatibilní.

Aby ale jednotnosti a standardu nebylo příliš, existují vedle sebe v současnosti tři, resp. čtyři různé varianty hardwarového protokolu pro OBDII. Jedná se o protokol ISO9141 resp. ISO14230 = KWP2000 (zkráceně jen "ISO"), který používají všechny evropské, drtivá většina asijských a některé americké vozy (zejm. DaimlerChrysler), dále protokol SAE-J1850-VPW (Variable Pulse Width, zkráceně "VPW") používaný koncernem General Motors a DaimlerChrysler pro některé americké modely a do třetice protokol SAE-J1850-PWM (Pulse Width Modulation, zráceně "PWM" ) ve vozidlech Ford, a to i u některých evropských modelů. Čtvrtou variantou je zcela odlišné hardwarové rozhraní typu "CAN" (Controller Area Network, resp. ISO15765), kterým budou v blízké budoucnosti vybavována nová vozidla, a které je implementováno již dnes v některých nejmodernějších vozech, častokráte pak dokonce ještě současně se "starým" rozhraním ISO. Americké automobily mají být povinně vybavovány protokolem CAN od roku 2008.

  • --------------------------------------------

Zapojení pinů v zásuvce podle komunikačního standardu:

ISO9141-2 4)kostra, 5)komunikační kostra, 7)K-Line, 15)L-Line/2.K-Line*, 16)+12V

ISO14230 4)kostra, 5)komunikační kostra, 7)K-Line, 15)2.K-Line*, 16)+12V

J1850 VPW 2)Bus, 4)kostra, 5)komunikační kostra, 16)+12V (pin 10 není zapojen)

J1850 PWM 2)Bus+, 4)kostra, 5)komunikační kostra, 10)Bus- 16)+12V

CAN BUS (J2284) 4)kostra, 5)komunikační kostra, 6)CAN-Bus High 16)+12V

  • ---------------------------------------------

Mám jiné auto - jak poznám jestli je OBD II kompatibilní?

Pro vozy jiných značek je určen diagnostický přístroj CarTOOL OBD-II, který umožňuje provádět diagnostiku vozidel kompatibilních se standardem OBD II. Pokud si nejste jisti zda-li je váš automobil kompatibilní se standardem OBD II, můžete požít následující vodítko:

Zjistěte zda je Vaše auto vybaveno standardním 16ti pinovým OBD II konektorem

Pokud máte americké auto, zjistěte, zda na štítku motoru je označení "OBD-II certified"

Pokud jste označení na štítku nenašli, ale máte americké auto, od roku výroby 1996, je pravděpodobně OBD II kompatibilní

Pokud máte evropské nebo asijské auto s benzínovým motorem, od roku výroby 2000 a našli jste standardní 16ti pinový OBD II konektor, auto je pravděpodobně OBD II kompatibilní

Pokud máte evropské nebo asijské auto s dieselovým motorem, od roku výroby 2003 a našli jste standardní 16ti pinový OBD II konektor, auto je pravděpodobně OBD II kompatibilní

Nesplňuje-li vaše auto žádný z výše uvedených bodů, ale nešli jste OBD II konektor, je stále poměrně vysoká šance, že je OBD II kompatibilní, ale jistotu získáte až odzkoušením nějakého OBD II diagnostického zařízení (CarTOOL, diagnostický kabel)

2013-12-29 21:06:43

Pro členy Daciaclubu provádím čtení chyb vozu diagnostikuji chybové kódy, mažu historii závad, měřím tlak paliva a mnoho dalších.Používám diagnostický nástroj pro OBD koncovku a program ScanMaster , je první multiznačkový profesionální diagnostický software , určený pro standard OBD 2 / EOBD, na našem trhu a v současnosti zároveň jeden z nejlepších produktů tohoto druhu na světě. Díky svým širokým možnostech diagnostiky prakticky všech současných vozidel a také řadě dalších užitečných funkcí je nepostradatelným pomocníkem.

2013-12-29 22:48:43

jcduster:

Az s tim pojedes nekam na sraz to budes mit mraky prace

2013-12-29 23:43:55

jcduster:

A nejen,že s tím budeš mí hromadu práce,jak píše kubax,také budeš mít práci navíc i se mnou,protože tomu absolutně nerozumim a budu to chtít podrobně a důkladně vysvětlit.,protože mne to zajímá.

PS To je ten komínový pes !!

2013-12-30 12:54:40

jcduster:

Jen bych se zeptal to mas kompletni diagnostiku vozu a nebo jen na motor?

2013-12-30 18:13:30

Přehled vlastností ScanMaster : podporuje na rozdíl od mnoha jiných produktů prakticky všechny diagnostické funkce zavedené normou OBD2/EOBD a díky tomu je považován za špičku

Hlavní novinky verze oproti předchozím verzím:

  • -Absolutní novinka - zavedeny testy akčních členů!
  • -Plná implementace normy SAE J1979, což znamená podporu všech testovacích režimů a také všech měřených hodnot. Připraveno i pro vozy od roku výroby 2010.
  • -Výrazně zrychlené snímání měřených hodnot, zejména přes CAN BUS
  • -Kompletně přepracované grafy hodnot
  • -Rozšířená podpora chybových kódů včetně zobrazení množství rozšířených informací o chybě.
  • -Možnost online hledání popisu chybových kódů na internetu
  • -Detailní zobrazení složených měřených hodnot
  • -Připraveno pro Windows 7
  • -Vylepšený komunikační modul
  • -Velmi podrobné měření výkonu vozidla a zrychlení pomocí dynamických testů

opravena a zpřesněna funkce počítání spotřeby paliva

  • Identifikace řídících jednotek a vozidla (u novějších vozů včetně načtení VIN)
  • Načtení chybových kodů z paměti závad
  • Smazání chybových kódů z paměti závad
  • Popis jednotlivých chybových kódů v češtině (k dispozci cca 600 českých popisů nejčastějších chyb, další popisy jsou v angličtině)
  • Výpis stavu vozidla na základě vnitřních testů jednotek, tzv Readiness.
  • Načtení tzv. Freeze Frame hodnot, uložených v momentě výsktu chyby (rychlost , otáčky, teplota apod.)
  • Test a monitoring lambda sondy
  • Měřené hodnoty, tzv. Live Data (umožňují sledovat hodnoty snímané jednotlivými čidly při behu motoru)
  • Měření výkonových parametrů, test akcelerace
  • Podpora starších vozůOPEL, FIAT a ALFA ROMEO

  • --------------------------------------------------------

Už jsem to zkoušel na svojim autě udstranil jsem závady na : Alfa Romeo , Ford Fiesta ,Ford Explorer 5L USA a přes víkend budu testovat na Škodovce Oktávce a dalších autech.Zobrazuje chyby jako třeba vynechává válec 3 a 4 třeba na té Alfa Romeo to cukalo a při otáčkách nad 3000 se rožla kontrolka motoru a nejelo to a hned bylo jasno ,nové svíčky a Alfa šlape jak má atd.

2013-12-31 14:31:29

Autodiagnostika má tyto funkce:

1. Dokáže zobrazit informace o ECU, zejména objednací číslo, výrobce, datum programování, apod.

2. Vypíše seznam chyb (paměť závad), které od poslední diagnostiky systému byly přítomny s rozlišením druhu chybu (statická, sporadická, atd.).

3. Umožňuje čtení měřených hodnot – Zobrazí jednotlivé veličin měřených ECU, případně zobrazí data přijatá od dalších systémů.

4. Možnost testování akčních členů připojených k ECU (měření průběhů napětí jednotlivých senzorů nebo akčních členů).

5. Změna nastavení parametrů ECU - Reset servisních intervalů, provedení základního nastavení, přizpůsobení různých parametrů, korekce měřených hodnot.

6. Různé bezpečnostní funkce - Odemčení přístupu do ECU (zadání PIN kódu, RSA autorizace).

7. Aktualizace firmware - Výměna kalibračních dat nebo programového vybavení.

2013-12-31 14:46:49

Význam kontrolky emisí (MIL)

Systém OBDII rozsvítí kontrolku emisí (MIL):

  • -------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  • - okamžitě, když se vyskytne podruhé závada neovlivňující přímo emisní limity (za těch samých provozních podmínek) – typ A,
  • okamžitě, když se vyskytne závada ovlivňující emisní limity – typ B.

Typ A

Závady typu A patří mezi nejzávažnější. Kromě rozsvícení kontrolky emisí (MIL) si systém OBDII také uloží do paměti podmínky, za kterých se závada vyskytla.

Typ B

Závady typu B patří mezi méně závažné a musí se vyskytnout nejméně jednou na dvou po sobě jdoucích cyklech. V případě splnění podmínek rozsvícení kontrolky emisí (MIL) si systém OBDII také uloží do paměti podmínky, za kterých se závada vyskytla.

Typ C

Závada neovlivňuje přímo emisní systém. Může se rozsvítit kontrolka emisí (MIL) nebo jiná varovná kontrolka.

Typ D

Závada neovlivňuje přímo emisní systém. Tato závada nikdy nemůže způsobit rozsvícení kontrolky emisí.

Jakmile se kontrolka emisí (MIL) rozsvítila, zůstane svítit, dokud příslušná součást neprojde třemi po sobě následujícími testy v pořádku. Pokud je např. zjištěná závada (výpadek zapalování nebo problém tvorby směsi), pak kontrolka nezhasne, dokud systém si sám neotestuje, že za podobných podmínek (otáčky a zátěž) již k závadě nedochází. To je důvod, proč po opravě kontrolka MIL nezhasne. Vymazání paměti závad nebo odpojování jednotky od napětí nepomůže, pokud problém nebyl skutečně odstraněn. Může být potřeba několika cyklů k vymazání závady a to jen, pokud byla skutečně odstraněna.

2014-03-01 15:54:50

Zdarec,koukám že máš stejný motor 1.6 16 V .Zkus se prosím podívat na diagnostice jaký Ti to ukazuje předstih.

Docela by mne to zajímalo. Mám určitý podezření.

michal.MCV, 2014-03-01 15:54:50 napsal:

Zdarec,koukám že máš stejný motor 1.6 16 V .Zkus se prosím podívat na diagnostice jaký Ti to ukazuje předstih.

Docela by mne to zajímalo. Mám určitý podezření. ..

2014-03-03 11:22:07

michal.mcv:Ahoj jak budu mít čas v sobotu se ti na to mrknu a dám ti to sem.

2014-03-04 00:35:03

Díky moc,už máme 2 auta co mají předstih -25 stupnu,tak by mne zajímalo jestli je to vlastnost motoru,nebo nahodilá chyba při montáži.

2014-03-04 23:54:47

jcduster jde na tom zjistit jestli je namontovaný palubní počítač,ale není aktivovaný dík za odpověd.

2014-03-05 19:05:48

Něco o palubním počítači : http://logan.hantronix.net/uni_pp.php

2014-03-05 20:10:12

michal.mcv: tak jsem si to podrobně přečetl,je tam uvedeno že sandero 2 neukazuje na pp okamžitou spotřebu,mně to u Stepíka ukazuje!

2014-03-05 21:12:38

Tak to bud rád,mne to u MCV ukazuje prd.

Jenom průměrnou,ale nějak to neřeším,stejně tam mám LPG.

2014-03-07 17:41:18

dnes diagnostika vozu Renault Scenic 1,6 16v (K4M) 2012 předstih volnoběhu bez zátěže +6.

michal.MCV, 2014-03-04 00:35:03 napsal:

Díky moc,už máme 2 auta co mají předstih -25 stupnu,tak by mne zajímalo jestli je to vlastnost motoru,nebo nahodilá chyba při montáži.

2014-03-09 21:01:12

michal.mcv: Ahoj ukazuje to na prvním válci předstih -20.

2014-03-09 22:02:40

Díky moc,už to dál nebudu řešit.

Auto jezdí jak má což je pro mne důležitý.

2014-03-20 18:21:57

Pokud si chcete otestovat nějaký diagnostický software, tak na svým webu jsem sepsal článek o diagnostice.

Mám tam ke stažení několik programů i s jednoduchým popisem instalace jak na Windows, tak na Android.

2014-03-20 19:36:23

hele dotaz je tohle to co jsi koupil v číně?

http://shop.zjcomputer.cz/obd2_bluetooth

mám totiž s tou rýží na papíře problém nerozumím co ty obrázky znamenají a tady to vypadá stejně včetně popisu a cena by ušla


Odpovědět

1  2  3  4  5