Fórum - Téma


Neutrál nebo 5ka?Aneb má smysl šetřit vy


Fórum Technický koutek Neutrál nebo 5ka?Aneb má smysl šetřit vy




2012-11-04 19:23:41

Mám z kopce vyřadit nebo ne?

Otázkou kolem spotřeby na pětku nebo neutrál... Pojďme si vysvětlit základní fakta.

  • -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Neutrál = nastartujeme, nepřidáváme plyn a taky nemáme zařazenou žádnou rychlost, motor běží takzvaně na volnoběh - udržuje asi 700-900 ot/min a spotřebuje něco kolem 0,7-1l paliva za hodinu. Podle konstrukce motoru.

Brždění motorem = máme zařazenou rychlost ale nešlapem po plynu. Motor je tvz. Ve volnoběhu. Motor roztáčí pouze setrvačnost vozu. Dá se říci že čím nižší rychlost zařadíme tím větší zpomalení.

Karburátor = směšuje benzín se vzduchem v předem nastaveném poměru. Přidáme-li plyn pustíme do motoru přes škrtící klapku víc vzduchu a karburátor k němu přidá odpovídající množství paliva. Přívod paliva nejde úplně zastavit a nemá na něj žádný vliv jestli auto stojí nebo jede. Plyn je ovládán lankem. Neutrál je stav kdy pustíme plynový pedál škrtící klapka se zastaví o doraz a je dávkováno minimální nastavené množství paliva. Mechanická záležitost, nemá řídící jednotku (až na nějaké vyjímky).

Vstřikování = Přidáme-li plyn dál ovládáme přes lanko škrtící klapku, ale v určité chvíli převezme ovládání klapky řídící jednotka. Takto fungují starší typy vstřikování(např. s Euro2). Dnes je již rozšířený systém kdy je lanko mezi pedálem a klapkou nahrazeno elektronikou. U obou systémů je ale jinak funkce stejná. Řídící jednotka má údaj o poloze klapky a podle toho dávkuje palivo. Má taky od snímače na klikové hřídeli údaj o otáčkách motoru. Přívod paliva odpojit lze.

Takže když při brždění motorem jednotka zjistí, že nepřidáváme plyn odpojí přívod paliva a jedeme tedy tzv. zadarmo:) Otáčky motoru ale nesmí klesmout pod nějakých 1800ot/min. protože pak jednotka začne opět palivo dávkovat. Hranice otáček je přibližná a liší se podle druhu motoru.

Jízda zadarmo taky není tak úplně zadarmo. Moderní motory mají katalizátor nebo i několik a ten má určitou pracovní teplotu. Při volnoběhu to je bez problému ale máme-li vstřikování a jedeme např. se zařazenou 5kou, motor nespaluje palivo ale ani nevytváří žádné teplo. Následným nahřátím katalizátoru(jednotka nastaví bohatší směs paliva)tak příjde vniveč část úspory co jsme před tím ušetřili. Taky je třeba si uvědomit, že na neutrál dojedete dál než na pětku nebo, že když necháme otáčky z 3000/min. spadnout na 800/min. Budeme muset někde vzít energii na jejich následné zvýšení a ta zadarmo taky nebude...

Obecně tedy můžeme říci:

U starších aut s karburátorem se vyplatí vyřadit, protože spotřebují stejné množství paliva jako při jízdě na 5ku bez plynu ale na neutrál dojedete dál. Nemá ale smysl vyřadit, ujet pár metrů a pak zase s investicí paliva motor roztáčet. Např. na semaforu nebo křižovatce(lepší je brzdit motorem – v případě že blikne zelená nemusíte motor roztáčet)

U novějších motorů se vstřikováním se vyplatí jezdit se zařazeným vyšším převodovým stupněm, protože dokud otáčky neklesnou pod určitou mez nespotřebovávají palivo. Pak má význam podřadit třeba z 5ky na 4ku ale pro nižší převodové stupně už to moc význam nemá pokud nechceme motorem brzdit. Zařazeno necháme opět například na křižovatce či semaforu - můžeme využít energii pro případný rozjezd a pomáháme si motorem brzdit.

Závěrem by se dalo říci ,že vyřazovat má význam pouze u starších aut s karburátorem. Samozdřejmě nelze popsat všechny automobily, protože výjmečně mohou mít karburátor i řídící jednotku nebo můžou mít vstřikování a přesto dávkovat palivo i při jízdě na 5ku z kopce v otáčkách. Lépe než se zabývat vyřazováním asi uděláte, když svému miláčkovi poskytnete debordelizaci(vyhážete všechny krámy co tam má vaše žena, vy, váš pes, anděl strážný... a nutně je tam mít nepotřebuje)a nebo dofoukáte pneumatiky.

2012-11-06 16:39:37

Tedy žádné " auto to uveze ". Žádný kufr není dostatečně velký.

Kee
2012-11-18 14:43:30

Když jsem byla malá, často jsme jezdili z kopce "zadarmo" a taky jsme při jízdě přes řeku zvedali nohy, abychom si "nenabrali do bot" Myslím, že dnes se tohle šetření může prodražit nutností dřívější výměny oleje.. Protože jsem z dětství "šetřením" taky postižená, když jedu z kopce, nechám zařazený vyšší stupeň a sundám nohu z plynu (než příliš spadnou otáčky, pak podřadím). Taky když dojíždím ke křižovatce a nebo k přejezdu, zatáčce atd. dobržďuji motorem.. (pokud tedy zrovna nechvátám) Někde jsem četla, že pokud by jste měli stát více než 1 minutu, tak se vyplatí vypnout motor.

Osobně bych rozhodně nejvíce ušetřila, kdybych z domu jednoduše vyjížděla alespoň o 10 minut dříve..

2014-12-10 11:34:32

Ještě se k tomu dá dopsat že vyřazovat má smysl i u moderních aut když nepotřebujeme aby nás motor brzdil z kopce.. Ve světě motorů tohle testovali a zjistily že když tu samou trasu projely bez vyřazení tak museli mnohem dřív přidávat plyn aby si udržely rychlost kdežto při vyřazení to auto jelo mnohem dál podobnou rychlostí a za tu chvíli si to auto na volnoběh moc nevzalo. V kopcovitý krajině jim to už dělalo půl litru? nevím přesně ale bylo to už znatelný.

2014-12-10 20:38:56

Já tam házím neutrál téměř furt.... (Když jedu z domu směr nádr, tak v podstatě půlku cesty proplachtím: nastartuju, trochu popojedu a už plachtím, 2 zatáčky trochu plynu a za 3 už zas plachtím z kopce cca km na semafor, když to projde proplachtím semafor, trochu plynu, +10km/h, a plachtím až k dalšímu semaforu, čili tak další km... A půl cesty proplachtěný . Jediný problém je, že obvikle jezdím spíš opačně, což je do kopečka :D.)


Odpovědět