Fórum - Téma


Palubní napětí za jízdy


Fórum Technický koutek Palubní napětí za jízdy



1  2

Toelpl  
2017-09-13 11:15:30

Zdravím. Všiml jsem si u svého vozu (Dokker, 2017, 1.6 Sce, S&S, aku 60 Ah, vylepšená klasika - "vylepšená zaplavená baterie", "enhanced flooded battery", tedy zřejmě ani skelné vlákno, ani gel) nezvyklého chování dobíjení - palubního napětí za jízdy. Pokud svítím JEN denním svícením a dávám plyn, je napětí na baterii cca 12,7-12,8 V, což je (chvílemi) i méně, než je napětí naprázdno u odstaveného vozu (12,75 V cca). Při brzdění motorem vystoupá až na 14,7 V. Pokud svítím i potkávacími světly, celou dobu je napětí těch 14,7 V.

Máte to taky tak? Pokud ano, je to nějaká fce? Snížení zátěže motoru alternátorem, např.?

Pokud to tak nemáte, zeptám se na záruku, až půjdu nechat vyměnit olej po záběhu.

Díky za odpovědi.

2017-09-13 13:21:09

toelpl: U Lodgy 2017 mám to samé. Je to snižování emisí, tím že regulujou alternátor.

2017-09-13 15:37:03

Áno je to rekuperácia. Úplne normálne, každý to taká má.

Klikni na fotku:

http://www.daciaclub.cz/f...select=60044#message60044

Toelpl  
2017-09-13 17:14:31

Tak děkuji za vysvětlení, jsem na jednu stranu v klidu, že je to normál a na druhou zas kroutím hlavou, co je to za pikačovinu. To abych jezdil pořád se zapnutými světly, abych to vyřadil. Protože např. vhodná Silver Dynamic AGM 560 901 068 stojí od 3.000,- výš. Nj, kdo chce opici, musí mít na banány...

Díky

2017-09-13 19:39:01

toelpl: Totálne to pohnojili. Ušetríme rekuperáciou? Skutočne? Ale na skôr vymlátené baterky a ich častejšiu výmenu a záťaž na životné prostredie nikto nemyslí?

2017-09-13 20:03:17

marcelsk: no ale ušetří ti to 20 litrů benzínu za životnost baterie. Pak pro tebe až baterka lehne pojede odtahovka a projede 30 litrů nafty. Dalších 10L projedeš v druhém autě až si pojedeš do servisu pro to své. Navíc zatížení při výrobě,likvidaci a distribuci dalšího kusu. A votom to je.

paja37  
Pavel
2017-09-14 10:21:27

Jestli to není tím ,že víc než provoz na silnici sledujete chování Vaší baterie!Ale to že máme na běžný kilometr sinice nejvíc dopravních značek,to nikoho nese...Stejně už z nich máme tak otupělé mozky že je často nevnímáme!Hlavně že jedna stojí z našich daní tisíc korun!Silnice samý výmol ,zima na spadnutí ale my budeme sledovat chování naší elektrárny! Není to krásné ,jaké starosti máme? Jen se zamyslete nad tím ,kolik asi každý někdy projede úplně zbytečně spousty kilometrů? Zamysleli jste se nad tím? Proč tady počítat hlouposti./Já to jednou počítal a mezi kulaťákem a Korunní na Letenském náměstí jsem jich napočítal 104 kusů za círka sto tisíc korun! To je síla ,co? Mám Dastra a napětí stabilní 14,3 V FURT!

Toelpl  
2017-09-14 10:59:42

paja37: no ale ty máš auto z roku 2011, to bylo moje minulé taky a rekuperace tam nebyla. Zato jsem měl vleklé obtíže s černým odběrem a poruchu dobíjení, tak jsem byl zvyklý si to občas za jízdy zkontrolovat, abych pak někde nezůstal. Ze zvyku jsem to udělal i u dokkra z roku 2017 a podivil se. Pánové mi to tady vysvětlili, tak jsem zase chytřejší a i když jsem to v komentáři nerozvinul tak obšírně, tak se s nimi shoduji. Však třeba až ti duster doslouží a vyměníš ho za novější, budeš se taky divit, co že to tam všechno je za nerozumy a extráty. Slušně řečeno.

2017-09-14 11:03:10

paja37: Bud rad, nemas start stop. Jinak baterka AGM u SA je 7000 nahoru. ted jsem menil 2. na zaruku nelze pokud napeti klesne pod 5V. Chyba udrzby.

2017-09-14 14:36:00

Po 13 000km najetých (minimum "přískoků", jinak běžná cesta v průměru tak 20km), kdy mám EFB o kapacitě 70 Ah a již od nova deaktivovaný start&stop bylo napětí baterky na prázdno asi 12,2V, tj. přibližně byla z 50% vybitá. Takové vybíjení celkem snižuje její životnost a proto, pokud chcete u aut s Euro6 (které mají rekuperaci) zachovat co největší životnost aku, bude potřeba tak 2x ročně (jaro/podzim) baterku dobít. Správně nabitá baterka má napětí naprázdno alespoň 12,6V.

Toelpl  
2017-09-14 15:43:41

adam: no, tak to je celkem síla. Ne ta nutnost dobíjení, to tak nějak beru automaticky tak jako přezutí, ale ty parametry nájezdu a (ne)nabití. Teď přes tohle stupidní počasí ale stejně zapínám potkávačky, tak dobíjím celou cestu. Zas jednou aby se člověk přizpůsobil "pokroku"

2017-09-14 16:53:19

Co jsem vysledoval, tak auto je schopno nabíjet i při denních, kdy si vesele zvedne napětí těsně pod 14 V. Po nějakém čase to spadne na standardních 12,5-12,8V.

Toelpl  
2017-09-14 17:05:52

Rád bych věřil tomu, že si to ECU hlídá, přesto to ale vnímám jako možnou příčinu potíží. Na aku to prostě klade vyšší nároky. AGM baterie byly v prodeji už před zavedením téhle srandy, takže se asi nedá říct, že byly vyvinuty na základě poptávky na tyto parametry. Spíš jsou to ty jediné relativně dostupné, které to jakž takž ustojí. Bude to potřeba víc hlídat, toť vše. Ostatně dle ADAC je vymlácená aku nejčastější příčinou "poruchy" vozidla, ke kterým jsou voláni jejich mechanici.

2017-09-18 08:55:02

Každopádně jsem to teď cestou sledoval a mám nápad jak rekuperaci "snadno" vyřadit z provozu.

  • Víme, že je aktivní především u denního svícení, při jízdě na potkávací světla se dobíjení chová normálně
  • Dále pokud na rádiu podržíte "menu" 10s a vejdete do servisního menu, tak jedna z položek je "ilumination". Pokud jsou denní světla, je položka OFF, pokud se zapnou klasické potkávačky, tak je "ON".
  • To že se údaj o zapnutých světlech zobrazuje tako "informačně" prostřednictvím LCD displeje nepochybně znamená, že ŘJ na beton ví, kdy je zapnuto a kdy vypnuto, což je pro nás výhodné.

Moje úvaha tedy je:

ŘJ je "někde" připojená na hlavní světla a pokud je na příslušném drátu +12V (tedy řidič zapnul hlavní světla), tak to jednoduše vyhodnotí, vypíše to na display a hlavně - deaktivuje rekuperaci. Tudíž by deaktivování mohlo být stejně primitivní, jako dekativace start-stop. Spočívá podle mě v tom, najít onen příslušný "informační drát" a dát na něj trvale +12V. Výsledkem bude, že na display bude neustále ilumination ON, bez ohledu na to jestli je denní nebo hlavní svícení a tím pádem bude trvale deaktivovaná rekuperace.

Má to ale několik háčků:

  • V prvé řadě je potřeba najít onen drát a bod připojení na světelný okruh. Bez úplného schéma se jedná o sci-fi.
  • Dále i když drát najdeme, není jistota, že slouží jen pro tuto funkci. Přivedením trvalého +12V se může stát, že sice se dekativuje rekuperace, ale zase nepůjde něco jiného.
  • A nakonec (zase kvůli schématu) nevíme kdo vlastně aktivuje podsvětlení přístrojů a rádia. Může to být na společném obvodu jako hlavní světla, potom by to aktivoval řidič pomocí páčky (to je ta jednodušší varianta), nebo je podsvětlení spínáno přes nějaký výkonový prvek pomocí ŘJ, která se rozhoduje na základě údajů z "informačního drátu". To by pak vedlo k tomu, že sice bude rekuperace vypnuta, světla půjde normálně ovládat, ale přístroje a rádio budou podsvětleny trvale, bez ohledu na typ světel.

Takže zadaní je jasné. Někde sehnat schéma na Logdy/Dokker Euro6 libovolné motorizace. Nikde jsem ale nezakopl ani o schémata mnohem rozšířenějších aut, jelikož na světě existuje tak ohromné množství modelů a typů, že si myslím, že už ani nemá pro výrobce cenu vytvářet nějaké servisní příručky se schématy. Pokud je chyba, tak se prostě vymění příslušný blok, nebo kabelový svazek. Málokdo má dnes asi v service čas a chuť hledat "duchařinu" se schmatem v jedné a osciloskopem v druhé ruce.

Toelpl  
2017-09-18 09:01:59

adam: myslím, že pokud by se ti to podařilo vyřešit (a to, budu-li si vymýšlet, "snadno a rychle"), bude ti tu spousta lidí vděčných.

2017-09-18 10:35:58

Jenže to nevyřeším, dokud nebudu mít schéma a to jsem zatím nikde nesehnal, ani náznakem

Jednou jsem hledal chybu v elektrice blbé felicie. Dokonce jsem měl i schéma a dopadlo to tak, že jsem musel na vrakáči koupit nový svazek (příčinou problému byla "odborná" montáž LPG). Od té doby mám takovou zkušenost, že pokud se má něco stříhat v kabelovém svazku, tak člověk musí úplně 100% vědět co dělá, jinak si tam může zanést "záhadnou" chybu a ze spolehlivého auta udělá nespolehlivý šrot.

2017-09-18 18:15:49

inteligentní dobíjení = pokud je baterie nabitá tak stačí jen udržovat napětí pro provoz, při větším odběru (světla) by mohlo docházet k vybíjení baterie proto se spotřeba pokrývá zvýšením napětí

2017-09-18 18:18:42

adam: informace o svícení je do radia dodávána kvůli nastavení podsvětlení obrazovky den/noc

2017-09-18 18:26:48

marcelsk: rekuperace u spalovacího motoru je holý nesmysl ta se používá u vozidel s elektrickým motorem (při brždění vyrobená energie se vrací zpět do baterie) zde se jedná spíše o šetření baterie nepřebíjením

2017-09-18 20:28:54

Člověče, rekuperace se používá i v železniční dopravě, ale do baterií rozhodně nejde.


Odpovědět

1  2