Fórum - Téma


Zimní rady


Fórum Pokec všeobecný Zimní rady



1  2  3  4

2014-04-01 11:59:41

Parkování

  • Pozor při stání na kraji silnice. Vaše vozidlo by mohlo bránit průjezdu sněžné frézy nebo pluhu a hrozí Vám nejen zahrnutí sněhem, ale i vážné poškození.
  • Neparkujte do hluboké sněhové břečky, ve které Vám do rána přimrznou pneumatiky a auto budete muset vysekávat.
  • Vyhýbejte se stání v těsné blízkosti budov, kde hrozí padající sníh a rampouchy ze střech.
  • Při nízkých teplotách zabezpečte vůz při parkování zařazením rychlosti, podložením kola, či jeho opřením o obrubník. Nikdy nezatahujte ruční brzdu! Vyhnete se tak zamrznutí brzdových čelistí a lanovodů.
  • Při zaparkování podložte, zvedněte nebo vyjměte ramena stěračů, aby Vám ne-přimrzla k čelnímu sklu.
  • Na rozmrazování čelního skla nikdy nepoužívejjte horkou vodu, sklo by mohlo prasknout.
  • Pokud při parkování objevíte v blatnících nános sněhu, odstraňte jej dřív než zmrzne, aby Vás při vyjíždění neomezil v řízení.
  • Vůz odstavujte vždy tak, abyste následně mohli bez problémů vyjet.
  • Než vyjedete, vždy dokonale očistěte všechna okna a osvětlení.

Nedejte se překvapit sněhem a mrazem

jsou přece standardním průvodním jevem kla­sické zimy v našich zeměpisných šířkách. Startujte bez zapnutých elektrických spotře­bičů.

Po nastartování zahřívejte vůz pomalou jízdou, nikdy "netúrujte" motor na místě. Pravidelně doplňujte ostřikovače nemrznoucí směsí.

Snažte se mít v autě vždy s sebou lopatku, smetáček a pytlík písku, či štěrku na posyp. Při mytí vozu přelepte zámky, aby do nich nevnikla voda. Pozor při změně hlavní, obvykle udržované a posypané, vozovky, na vedlejší, která posypaná být nemusí. Zde na Vás může čekat více, či méně ujetá vrstva sněhu a náledí, která bude velmi nebezpečná. Snažte se předvídat náledí. Nejčastěji se tvoří na mostech, ve stinných lesních úsecích, ve vyje tých podélných kolejích a výtlukách. Udržujte odstup od vozu před Vámi minima tolik metrů, kolik je polovina Vaší rychlosti vyjádřená v kilometrech. Na přímém úseku brzděte vždy přerušovaně střídavým sešlápnutím brzdového pedálu jeho uvolněním v rychlém rytmu, docílíte toho, že se kola nezablokují. Výhodu pro vozy s ABS, při plném brzdění přebírá tuto funkci automatika. Nehřešme na to, i pro tyto vozy platí fyzikální zákony a rychlost bychom neměli přehánět. Pozor pak při výměně z vozu s ABS na jiný!

Ani pohon všech čtyř kol nepřináší při brzdění zvláštní výhody a tak i pro " čtyřkolky " platí všechny fyzikální zákony. Pamatujte, že v zatáčce zůstane vůz řiditelný jen tehdy, pokud nejsou kola zablokována!

Brzdíme v horách

V horských oblastech platí obvykle pravidlo, že ten, kdo jede do stoupání, má před­nost. Měli bychom počítat i s tím, že na řadě míst je vyhýbání možné jen na vý­hybkách a proto se musíme snažit předví­dat a včas reagovat na protijedoucí vůz.

Ale pozor při jízdě z kopce

brzdíme motorem na stejný rychlostní stupeň, jakým bychom jeli nahoru. Správ­ný je ten stupeň, při němž vozidlo bez přidání plynu nezrychluje.

  • Před zatáčkami pak jenom krátce přibrzdí­me.
  • Dlouhá jízda s nepřetržitým brzděním dokáže rozpálit brzdové kotouče, bubny i obložení tak, že brzdová kapalina začne vřít, vznikají bubliny a výkon brzdy se rovná nule. V takové situaci už může být pozdě. Pamatujme proto včas na kontrolu bodu varu brzdové kapaliny, která by se měla vždy po dvou letech vyměnit. Bubliny páry se totiž tvoří z vody, kterou sebe každá brzdová kapalina postupně absorbuje.

Nikdy se nesnažte na okamžik zrychlit sešlápnutím spojky. Při opětném sepnutí můžete spálit její obložení. Začnou-li brzdy „vadnout", silně sešlapujte brzdový pedál (pumpujte), to stlačí vzniklé páry. K tomu zatáhněte i ruční brzdu, a pokuste se zařadit nižší rychlost. A když je nejhůř? Pak zbývá jen únikové řešení, dokud se vůz příliš nerozjede, raději zničit plechy postupným brzděním o sněhové bariéry či svodidla, než riskovat čelní náraz.

2014-04-01 12:35:10

Trochu pozdě ne? Nebo brzo...?

2014-04-01 22:03:20

minimaxa: Pozdě ale přece.Jak projíždím internet občas najdu něco zajimavé tak to sem hodím pokud to tu už není tak proto tak pozdě.

2014-04-01 22:43:48

Povinné zimní pneumatiky

Co říká zákon?

Zákon ukládá povinnost mít na motorovém vozidlu kategorie M nebo N obuté zimní pneumatiky pokud:

1-Je mezi 1. listopadem a 31. březnem

2-na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

  • ----------------------------------------------------------------------------

Co to vlastně znamená?

Předně to znamená to, že není bezpodmínečně nutné mít zimní pneumatiky v období od listopadu do dubna. Pokud neplánujete vyjíždět, jestliže je venku souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, zimní pneumatiky mít nemusíte. Avšak pokud venku takové podmínky panují nebo se dají alespoň předvídat, nemůžete vyjet, pokud nemáte přezuto. Vše tedy záleží na vašem uvážení.. Dávejte si však pozor na značku zimní výbava, která na vybraných úsecích zavádí bezpodmínečnou povinnost zimních pneu.

  • ------------------------------------------------------------------------

Ptáte se proč?

Jedná se o kompromis mezi pevně stanovenou dobou, kdy musíte mít obuté zimní pneumatiky a povinností žádnou. Podobnou regulaci mají i například v Německu nebo Rakousku.

  • Není tedy nutné přezouvat hned 1.11., když je venku teplota vysoce nad nulou a stejně tak je možné přezout na letní klidně týden, dva před koncem zimního období, když předpověď počasí bude příznivá. Pokud jste velmi sváteční řidiči a víte, že jezdíte autem jen kolem Brna a bude vám jedno, zda pro velký nákup pojedete v pondělí nebo v pátek, pak nemusíte přezouvat vůbec. Pokud ovšem opravdu počkáte, až cestáři silnici uklidí a pojedete tak, aby jste se vyhnuli i ranním námrazám.

Taková úprava je zde tedy z důvodu, aby se nepokutovalo ke konci povinného období při 20°C za ježdění na letních pneumatikách, což by bylo proti zdravému rozumu.

Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči uložit v blokovém řízení pokutu do 2000 korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávnění zakázat řidiči další jízdu.

  • --------------------------------------------------------------------------

Je možné mít zimní pneu jen na jedné nápravě?

Není. Zákon jasně stanoví, že vozidla s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg musí mít zimní pneu na všech kolech. Pokud jezdíte spíše výjimečně a chcete ušetřit, doporučujeme spíše celoroční pneumatiky. Vyjímku tvoří vozidla s hmotností převyšující 3500 kg, které musí mít zimní pneumatiky "pouze" na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly.

  • ---------------------------------------------------------------------------

Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik

Zákon také odlišuje minimální hloubku dezénu zimních a letních pneumatik - pokud jsou tedy nepříznivé povětrnostní podmínky viz. výše, je třeba mít dezén zimních pneumatik minimálně 4mm (u vozů nad 3,5t 6mm). Zákon se však nepoužije na rezervu, tu v případě nouzového dojetí samozřejmě můžete mít letní.

  • ----------------------------------------------------------------------------

Motorky, mopedy, přívěsy, traktory,..

Zákon stanoví povinné zimní pneumatiky pouze pro vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu osob nebo dopravu nákladu. Nevztahuje se tedy na na motorky a podobná vozidla s méně než 4 koly. Povinné zimní pneumatiky jsou pouze pro vozidla kategorie M a N .

  • -----------------------------------------------------------------------------

Značka zimní výbava

Značka zimní výbava byla uvedena už v roce 2008, kdy označovala úseky, kde musíte povinně od 1. listopadu do 30. dubna mít na autě zimní pneumatiky. Tento účel také plní i dnes, kdy platí povinnost zimních pneumatik plošně. Na rozdíl od ní značka stanovuje zimní "gumy" bezpodmínečně, tedy za každého počasí bez ohledu na stav vozovky.

  • -------------------------------------------------------------------------------

K čemu jsou dobré zimní pneumatiky?

Zimní pneumatiky mají měkčí směs, která má nejlepší vlastnosti při teplotách pod 7°C. Mají mnohem lepší trakci na sněhu a ledu i než ty nejlepší letní pneumatiky. Hůře se však chovají na suchých a mokrých vozovkách. Zimní pneumatiky jsou podle zákona označovány M+S - toto označení mají většinou i celoroční pneumatiky, proto je možné v zimním období i ty - musí však splňovat minimální hloubku dezénu viz. výše.

2014-04-02 15:30:34

Pokud jste velmi sváteční řidiči a víte, že jezdíte autem jen kolem Brna a bude vám jedno, zda pro velký nákup pojedete v pondělí nebo v pátek, pak nemusíte přezouvat vůbec. Pokud ovšem opravdu počkáte, až cestáři silnici uklidí a pojedete tak, aby jste se vyhnuli i ranním námrazám.

Zapoměl jsi napsat jednu podstatnou věc a to,že pokud budete bourat pojišťovna Vám bude dělat problémy s pojištěním.

2014-04-02 17:40:16

Pojištovna už je věc druhá a problémy bude dělat kdykoli chceš něco jiného než jim platit, ale z hlediska zákona je to popsáno naprosto přesně. Tady je vidět kdo chodí pravidelně na školení

Když tyto základní znalosti řidič nemá tak policajt to i přes své vysoké IQ pozná a napaří ti pokutu, ale když odříkáš znění zákona může jen těžko něco namítat.

Naopak minule na školení jsme se ptali ( teda já se ptal) Jak velká musí být ta souvislá vrstva sněhu nebo ledu aby se muselo použít zimních pneu a školitel to do konce školení z policie nedostal to jen tak na okraj

2014-07-24 00:03:06

Zimní pneumatiky

V zimě nás na silnicích čeká mnohem víc překvapení než v letních měsících, a to nejen ve formě sněhu či ledu. Na takovém povrchu mívá pneumatika menší přilnavost než na suché vozovce a právě z tohoto důvodu se vyrábí zimní pneumatiky. Bývají označeny symbolem „M+S“ (mud and snow).

Takto označená pneumatika je podle legislativy považována za zimní a vyhovuje vyhlášce o povinnosti použít zimní výbavu. Vyhláška platí vždy od 1.11. do 31.3. v závislosti na aktuálních povětrnostních podmínkách.

Symbolem M+S jsou označeny i celoroční pneumatiky.

Opravdovou zimní pneumatiku poznáte podle symbolu sněhové vločky vyraženého na bočnici.

  • --------------------------------------------------------------------------

Specifika zimních pneumatik

U zimních pneumatik je minimální hloubka dezénu 4 mm a platí na celém území ČR.

Zimní pneumatiky používají měkčí směs pro lepší přilnavost při teplotách pod 7°C a dezén s větším poměrem prořezání pro lepší odvod břečky a vody.

Rychlostní index zimních pneumatik

U zimních pneumatik může být jejich rychlostní index nižší, než je uvedeno v TP. Rychlost jízdy však musí být přizpůsobena této nižší hranici. Maximální konstrukční rychlost, při použití takových zimních pneumatik, by dle vyhlášky 341/2002 Sb. měla být vyznačena v zorném poli řidiče.

Na kterou nápravu použít lepší pneumatiky?

Pokud máte v sadě pneumatik dvě pneu sjeté více a nechcete dokupovat všechny nové, doporučujeme pneumatiky s lepším vzorkem použít na zadní nápravu. Zabráníte tím přetáčivosti vozu, tedy záď vozu se nebude snažit „předjet“ předek.

Totéž platí i o kombinaci letních a zimních pneumatik v zimě. Pokud má vůz přední náhon a na něm zimní pneumatiky může opět docházet k přetáčivosti a následnému smyku.

U vozů s pohonem zadních kol, kde jsou zimní pneumatiky použity jen na zadní nápravě, zvýšíte výkon při rozjezdu, ale předek vozu se stává hůře ovladatelným. Může se tedy stát, že i když zatočíte, vůz pojede stále rovně. Při kontrole policíí, ve zhoršených povětrnostních podmínkách, vás navíc nemine pokuta a v případě nehody pak pojišťovny nemusí uznat plnění.

Proto doporučujeme na vozidle používat všechny 4 pneumatiky zimní.

2014-07-26 21:46:09

Lepší pneumatiky se dávají vždy dozadu.. zadní náprava určuje držení vozu a směrovou stabilitu obecně.. pěkně to je vidět při aquaplaningu kdy pokud máme horší zadní pneu, tak předek je samo že nahoře a klouže ,ale zadní pneu např 3 metry autu určují požadovaný směr a mezitím přední náprava spadne na vozovku skrz vodu. Na břečce to platí dvojnásob. A na okruhu to platí desetinásobně.

Náš logan má v zimě polévane okno v zimě skoro denně a okno drží :)

2014-09-11 21:09:49

Ahoj tak jsem si dělal kontrolu před zimou a mám nemrznoucí v chladiči na - 35

2014-10-02 10:39:37

Pár rad na zimu.

2014-10-02 21:35:41

jcduster: To je pěkný vtip, nebo na tom někdo jezdí

2014-11-04 12:54:31

Jak je to s tou ruckou? Zatahovat, ci nezatahovat? Polovina prispevku na netu tvrdi, ze urcite ne a drzha zas, ze ju zatahujou a no-problem... Tak aby si cert vybral?

BTW jaky typ rucky vlastne v sanderu je? Buben, kotouc?

2014-11-04 15:50:32

martin.ol: Ja osobne nezatahujem rucnu ani v lete a ani v zime. Zaradim rychlost a je to. Rucnu zatahujem iba ked parkujem v kopci a to aj v leta a aj zime a este pre istotu natocim aj kolesa smerom k obrubniku.

2014-11-04 16:33:06

Jednou se mě stalo,že zamrzla ruční brzda u renault Boxer a to proto,že na silnici byla břečka a do rána přituhlo.Od té doby jsem ho raději parkoval jen s kvaltem a kola opřeny do obrubníku.

2014-11-05 22:06:55

Ako je to zo zahrievanim dieslovym motorom. Mozem šibať 80 kmh aj ked nieje motor zohriaty ?

 pask
Pavel
2014-11-06 08:23:13

wookie35: Podle mě jde o to jak se na těch 80km/h dostaneš.Pokud motor zbytečně nevytáčíš a jedeš klidnou jizdou,pak není důvod se obávat jet touto rychlostí.Pořád lepší zahřívat motor rozumnou jízdou než stáním na místě.

2014-11-07 18:26:52

jcduster: Jirko,přínosné a užitečné rady a pěkně pohromadě!

2014-11-07 18:32:01

martin.ol: Vzadu buben,si tedy myslím.Rozebírat to nebudu, Jinak my kdysi ručku v zimě nezatahovali na šade,.Na rovince tedy.Na Stepway ruční zatahujeme .Asi každý,jak je zvyklý nebo dle situace.Musíš si asi najít vlastní, pro tebe vyhovující způsob.

2014-11-07 18:49:37

Cez zimu tucnu nezatahujem. Raz mi na VW zatishol a potom som 3 metre drhol gumu, rucna primrzla sviňa jedna !

Teraz ina tema zahrievanie motora. Dnes v kolone sa mi zahrial motor na Dastrovi na polku teplomera. Mal som chut zataviť za čiatou a otvoriť kapotu. Je aj ina moznost zachladenia ?

2014-11-07 18:54:33

wookie35: Pokud je v pořádku čidlo v teploty chladící kapaliny, je potřeba nechat si trochu odstup od před tebou se ploužícího se vozidla, aby ventilátor v chladiči měl přístup k vzduchu a motor chládne sám. Luděk


Odpovědět

1  2  3  4